مقالات

لاستیک زمستانی چیست؟ همه چیز درباره لاستیک زمستانی

لاستیک زمستانی
  • همان‌طور که از نام آن پیداست، لاستیک زمستانی برای فصل زمستان کاربرد دارد، زمانی که دمای هوا به زیر 7 درجه سانتی‌گراد افت کرده و جاده‌ها برفی می‌شوند. این لاستیک از مواد خاصی ساخته شده، آج‌های منحصر‌به‌فردی دارد و به‌طور کلی برای رانندگی در زمستان مناسب است.

    با مطالعه این مقاله، می‌توانید اطلاعات لازم درباره لاستیک زمستانی را کسب کنید.

    تایر زمستانی چیست

    آشنایی با لاستیک های برفی

    لاستیک زمستانی چیست؟

    لاستیک زمستانی که به‌عنوان تایر برفی (Snow Tire) نیز شناخته می‌شود، یک تایر تخصصی است که برای عملکرد مطلوب خودرو در شرایط آب و هوایی سرد، به‌ویژه در جاده‌های پوشیده از برف و یخ طراحی شده است. برخلاف لاستیک‌های چهار فصل یا تایرهای تابستانی، تایرهای زمستانی از لاستیک نرم‌تری ساخته می‌شوند که در دماهای پایین انعطاف‌پذیر باقی مانده و کشش را افزایش می‌دهند. آن‌ها دارای آج‌های عمیق‌تر با الگوهای منحصر‌به‌فرد هستند که چسبندگی را بهبود بخشیده و تجمع برف را کاهش می‌دهند.

    علاوه‌بر این، بسیاری از لاستیک‌های زمستانی دارای شکاف‌های کوچکی هستند که به آن‌ها sipes می‌گویند. این شکاف‌ها با ایجاد لبه‌های اضافی، توانایی لاستیک را در چسبیدن به جاده افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: لاستیک چهار فصل چیست؟ نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل

    انواع تایرهای زمستانی

    آشنایی با انواع مدل های لاستیک های زمستانی

    انواع لاستیک زمستانی

    برند‌های مختلفی از لاستیک زمستانی در ایران به فروش می‌رسند. در اینجا معروف‌ترین این لاستیک‌ها را معرفی می‌کنیم.

    لاستیک زمستانی بازر

    بازر یکی از تولید‌کنندگان ایرانی تایر زمستانی است که از سال 1372 انواع تایر را در کشور تولید می‌کند. این شرکت درسال ۱۳۸۴ اولین مرکز تحقیقات و توسعه صنعت تایر کشور را تاسیس کرد که نقش مهمی در بهبود کیفیت لاستیک‌ها داشت. تایرهای بارز 46 درصد از سهم کل بازار تایر ایران را در اختیار دارند.

    لاستیک برفی کویر تایر

    کویر تایر یکی دیگر از برند‌های تولید‌کننده لاستیک است که انواع زمستانی تایر را نیز برای خودروهای مختلف طراحی می‌کند. این شرکت از سال 1377 در خراسان مشغول به کار شد و در حال حاضر بهترین انواع لاستیک‌های داخلی را تولید می‌کند.

    آج‌های این برند، انواع مختلفی دارند و طرح گل تورنادو KB31 بهترین آن‌ها برای زمستان محسوب می‌شود. طرح گل اَدوَنس KB44 یکی دیگر از طرح‌های مناسب برای زمستان است که برای خودروهای پژو ۲۰۷، کوییک، پژو ۲۰۶، مزدا و پژو ۴۰۵ طراحی شده است.

    لاستیک برفی هانکوک

    هانکوک یک برند کره‌ای محبوب برای خرید انواع لاستیک از جمله لاستیک زمستانی است. لازم به ذکر است که لاستیک‌های این شرکت در آزمایش‌هایی که توسط رسانه‌ها و باشگاه‌های خودرو در جهان انجام شده‌اند، امتیاز بسیار بالایی را کسب کرده و یکی از لاستیک‌های ایمن برای رانندگی در برف و یخ‌بندان محسوب می‌شود.

    لاستیک زمستانی یزد تایر

    یزد تایر در سال 1364 در یزد راه‌اندازی شده و با دریافت نشان E-MARK از شرکت KBA آلمان برای محصولات خود و همچنین کسب گواهی‌نامه و تندیس‌ صادرکننده نمونه کشوری توانسته است زمینه را برای صادرات محصولات خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم کند. این شرکت علاوه‌بر رعایت استانداردهای داخلی و بین‌المللی(IATF)، رتبه نخست کیفیت ملی ایران در سال 1402 را کسب کرد.

    علاوه‌بر برند‌های فوق، انواع لاستیک زمستانی براساس نوع خودرو نیز دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال، لاستیک موتور سیکلت و پراید دو نوع از انواع لاستیک‌های زمستانی هستند.

    لاستیک زمستانی موتور سیکلت

    لاستیک‌های موتورسیکلت از نظر طراحی و عملکرد با لاستیک‌های ماشین و کامیون تفاوت دارند. آن‌ها دارای پروفیل گرد برای پیچیدن بهتر، ساخت تخصصی برای کنترل تنش‌ها و الگوهای آج منحصربه‌فرد برای چسبندگی بهینه در زوایای مختلف هستند.

    تایرهای موتورسیکلت همچنین دارای بار و سرعت مشخصی هستند که برای وسایل نقلیه دو چرخ مناسب است و دیواره‌های جانبی انعطاف‌پذیرتری برای هندلینگ دارند.

    لاستیک برفی پراید

    سایز استاندارد لاستیک پراید، ۱۶۵/۶۵R13 است. با این حال افراد می‌توانند از لاستیک‌های پهن‌تری هم برای این خودرو استفاده کرد. برند‌های مختلف دارای لاستیک‌های زمستانی مناسب برای خودرو پراید هستند.

    مزایا انتخاب لاستیک برفی

    انتخاب تایرهای زمستانی چه مزایایی دارد؟

    مزایای لاستیک زمستانی

    استفاده از لاستیک زمستانی برای فصول سرد، با مزایای زیر همراه است.

    • کشش بهتر تایر

    لاستیک‌های زمستانی دارای ترکیبات ویژه‌ای هستند که در دماهای پایین انعطاف‌پذیر می‌مانند و در مقایسه با تایرهای چهار فصل یا تابستانی، چسبندگی بهتری را هنگام بارش برف و یخ‌بندان ایجاد می‌کنند.

    • ترمز‌گیری خوب

    آج‌های عمیق‌تر و لبه‌های اضافی، به توقف موثر لاستیک‌های زمستانی در سطوح لغزنده کمک کرده و خط ترمز را کاهش می‌دهند.

    • هندلینگ بهتر

    الگوهای آج منحصربه‌فرد لاستیک‌های زمستانی برای بیرون‌راندن برف و لجن، بهبود کنترل و پایداری خودرو در زمستان طراحی شده‌اند.

    • افزایش ایمنی

    با کشش و هندلینگ برتر، تایرهای زمستانی به‌طور قابل توجهی خطر تصادفات را در هوای زمستان کاهش می‌دهند.

    • کاهش هیدروپلنینگ

    تایرهای زمستانی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که آب را از لاستیک خارج کرده و دور می‌کنند، و احتمال هیدروپلنینگ را در جاده‌های خیس یا گل‌آلود کاهش می‌دهند.

    • عملکرد بهینه لاستیک

    لاستیک‌های زمستانی طوری طراحی شده‌اند که در دمای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد (45 درجه فارنهایت) عملکرد خوبی داشته باشند.

    معایب لاستیک زمستانی

    لاستیک‌های زمستان، علاوه‌بر مزایای زیاد، دارای معایبی هم هستند. ما در اینجا این معایب را آورده‌ایم.

    • سایش در جاده‌های خشک و گرم

    لاستیک‌های زمستانی از ترکیبات لاستیکی نرم‌تر ساخته شده‌اند که می‌توانند سریع‌تر در روسازی‌های خشک و گرم فرسوده شوند.

    • کاهش راندمان سوخت

    افزایش مقاومت غلتشی لاستیک‌های زمستانی می‌تواند منجر به‌کاهش راندمان سوخت نسبت به سایر تایرها شود.

    • ایجاد سروصدا

    لاستیک‌های زمستانی به دلیل الگوهای آجی که برای چسبندگی بهتر بر روی برف و یخ طراحی شده‌اند، سروصدای زیادی دارند.

    • هزینه بالا

    خرید و نصب یک مجموعه جداگانه از لاستیک‌های زمستانی می تواند پرهزینه باشد.

    بیشتر بخوانید: لاستیک تابستانی چیست؟ تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

    • نیازمند فضا برای ذخیره‌سازی

    در صورت عدم استفاده، تایرهای زمستانی باید به‌درستی ذخیره شوند. این ذخیره سازی به فضا نیاز دارد و می‌تواند برای برخی از دارندگان خودرو آزاردهنده باشد.

    • هندلینگ در جاده‌های صاف

    در جاده‌های صاف و خشک، لاستیک‌های زمستانی ممکن است به‌خوبی لاستیک‌های تمام فصل یا تابستانی عمل نکنند.

    • استفاده محدود

    لاستیک‌های زمستانی به‌طور خاص برای شرایط آب‌وهوای سرد طراحی شده‌اند، که آن‌ها را برای استفاده در تمام طول سال نامناسب می‌کند.

    سخن آخر

    لاستیک‌ زمستانی به‌نوعی از لاستیک گفته می‌شود که به‌شکل اختصاصی برای سرما، برف و یخ طراحی شده است. این نوع لاستیک دارای آج‌های عمیق‌تری است و لاستیک آن نیز از جنس مواد نرم‌تری ساخته شده است که در سرمای زمستان نرمش کافی را ارائه می‌دهد.

    منبع: allstate، wikipedia

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • لاستیک زمستانی چیست؟

    لاستیک زمستانی، یک تایر تخصصی است که برای عملکرد مطلوب خودرو در شرایط آب و هوایی سرد، به‌ویژه در جاده‌های پوشیده از برف و یخ طراحی شده است.

    • انواع لاستیک برفی کدام اند؟

    از انواع تایرهای زمستانی می‌توان به لاستیک زمستانی بازر، لاستیک برفی کویر تایر، لاستیک برفی هانکوک، لاستیک زمستانی یزد تایر، لاستیک زمستانی موتور سیکلت و لاستیک برفی پراید اشاره کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *