مقالات

لاستیک چهار فصل چیست؟ نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل

لاستیک چهار فصل
  • لاستیک‌ها از طراحی آج گرفته تا دیواره‌های جانبی به‌صورت هدفمند ساخته می‌شوند. حتی نوع آج نیز تفاوت زیادی در عملکرد لاستیک ایجاد می‌کند. یکی از انواع لاستیک‌ها، لاستیک چهار فصل است. لاستیک‌های چهار فصل (All-season tires) مشابه با یک لباس یا روانداز چهار فصل عمل می‌کنند. آن‌ها برای رانندگی در شرایط معمول همه فصول (گرمای ملایم، بارش ملایم و برف کم مناسب هستند؛ اما برای یخ‌بندان، برف شدید یا بارش دائم طراحی نشده‌اند. افرادی که در مناطق معتدل زندگی می‌کنند، می‌توانند در اکثر فصل سال از این لاستیک‌ها بهره ببرند.

    لاستیک چهار فصل چیست؟

    لاستیک‌ چهارفصل، به عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی خودروها در مناطق با شرایط آب و هوایی متغیر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. لاستیک های تمام فصل طراحی شده‌اند تا در تمام فصول سال، از جمله بهار، تابستان، پاییز و زمستان عملکرد مناسبی داشته باشند.

    بیشتر بخوانید: لاستیک تابستانی چیست؟ تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

    تایرهای چهار فصل دارای طراحی پروفیلی که به طور بهینه برای عبور از مسیرهای خشک، مرطوب و حتی برفی مناسب هستند. لاستیک‌ چهارفصل اغلب از ترکیبات روغنی و مخلوط‌های خاصی برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و عمر طولانی‌تر استفاده می‌کنند که این ویژگی‌ها آن‌ها را به انتخاب ایده‌آلی برای رانندگانی می‌تواند که به دنبال کارایی و ایمنی در شرایط مختلف هواشناسی هستند.

    لاستیک تمام فصل

    معرفی بهترین انواع لاستیک های تمام فصل

    انواع لاستیک چهار فصل

    لاستیک‌ های چهار فصل با برند‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. ما در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع این نوع لاستیک را معرفی می‌کنیم.

    لاستیک چهار فصل بازر

    لاستیک بارز P۶۶۰ یک لاستیک چهار فصل است. این لاستیک دارای شاخص سرعت H است، به این معنا که رانندگی با آن تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت مجاز است. این لاستیک تیوب‌بس برای فصول مختلف کاربرد دارد.

    لاستیک چهار فصل هانکوک

    هانکوک، یک شرکت کره‌ای (کره جنوبی) است که در سال 1941 تأسیس شد و در حال حاضر یکی از بهترین انواع لاستیک را تولید می‌کند. لاستیک‌های چهار فصل این شرکت، از ترکیبات لاستیکی پیشرفته با چسبندگی بالا به جاده و الگوهای آج خلاقانه پهن طراحی شده‌اند. آج پهن به‌طور بهینه آب را تخلیه کرده به دو طرف می‌ریزد. این لاستیک 365 روز بدون نیاز به تعویض کار می‌کند.

    تایر چهار فصل کویر

    لاستیک کویر تایر 205/60R 14 گل KB77 یکی از انواع چهار فصل لاستیک‌های این شرکت است. آج‌های آن متقارن و غیر جهت‌دار هستند و چسبندگی خیلی خوب را در فصول سال به زمین دارند. اما برای استفاده در یخ‌بندان مناسب نیستند.

    لاستیک تمام فصل پراید

    لاستیک پراید به‌طور اختصاصی برای این نوع خودرو طراحی شده است. انواع مختلفی از لاستیک پراید برای فصول و آب‌و‌هوای مختلف موجود است که لاستیک چهار فصل یکی از آن‌ها است.

    مزایا تایر چهار فصل

    تایر چهار فصل چه مزایای دارد؟

    مزایای لاستیک چهار فصل

    مزیت‌های زیر سبب شده است که لاستیک‌های چهار فصل در چند سال اخیر بسیار محبوب شوند.

    • تطبیق‌پذیری لاستیک

    لاستیک‌های چهار فصل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شرایط آب و هوایی مختلف، از جمله جاده‌های خشک، مرطوب و برف سبک، عملکرد خوبی داشته باشند. این ویژگی، آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای رانندگانی تبدیل می‌کند که در آب و هواهای مختلفی رانندگی می‌کنند.

    • مقرون‌به‌صرفه بودن

    با استفاده از این لاستیک‌ها هزینه‌های جداگانه برای خرید لاستیک در هر فصل حذف شده و جای خود را به خرید یک لاستیک همه‌کاره می‌دهد.

    • راحتی در استفاده

    با استفاده از این لاستیک‌ها رانندگان مجبور نیستند که مرتبا لاستیک خود را تغییر دهند و این سبب راحتی و آسودگی خاطر برای آن‌ها می‌شود.

    • بهبود عملکرد

    پیشرفت در فناوری تایرها به‌طور قابل توجهی عملکرد لاستیک‌های چهار فصل را افزایش داده است. آن‌ها چسبندگی، هندلینگ و ترمز بسیار خوبی را در شرایط مختلف ارائه می‌دهند که آن‌ها را به انتخاب ایمن‌ و مطمئن‌ تبدیل می‌کند.

    • طول عمر لاستیک

    طول عمر لاستیک‌ های چهار فصل زیاد است و آج‌های آن‌ها طوری طراحی شده است که برای زمان زیادی دوام بیاورند.

    • بهره‌وری سوخت بهینه

    بسیاری از لاستیک‌های چهار فصل برای کاهش مقاومت غلتشی طراحی شده‌اند که می‌تواند بهره‌وری سوخت را بهبود بخشد.

    بیشتر بخوانید: عمر مفید لاستیک چقدر است؟ + بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو

    بهترین لاستیک چهار فصل

    بهترین لاستیک چهار فصل لازم است دارای ویژگی‌های زیر باشد:

    • طراحی آج: الگوهای آج متعادل با اندازه بلوک‌های متوسط ​​که در شرایط خشک، مرطوب و برف سبک عملکرد خوبی داشته باشند.
    • سیپ‌ها و شیارها: شیارهای متعدد و شیارهای عریض برای افزایش کشش و تخلیه آب و کاهش خطر هیدروپلنینگ.
    • انعطاف‌پذیری در برابر دما: بهترین لاستیک چهار فصل، در طیف وسیعی از دماها، انعطاف‌پذیر باقی می‌ماند و در هر دو شرایط تابستان و زمستان، چسبندگی به جاده و عملکرد خوب را تضمین می‌کند.
    • ماندگاری و دوام: لاستیک‌های چهار فصل خوب، لازم است نسبت به لاستیک‌های زمستانی و تابستانی طول عمر بیشتری داشته باشند و دیواره‌های جانبی آن‌ها کاملا مقاوم باشد.
    • سواری نرم: این لاستیک‌ها باید تجربه رانندگی راحتی را با کاهش صدا و لرزش ایجاد کنند. لاستیک‌های که صدا و لرزش زیادی دارند، مناسب نیستند.
    • ایمنی: خط ترمز کوتاه‌تر در شرایط مرطوب و خشک و تخلیه و کارآمد آب، ایمنی لاستیک را تضمین می‌کند.
    نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل

    چگونه تشخیص دهیم که لاستیک ما تمام فصل است یا خیر؟

    نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل

    اگر نمی‌دانید لاستیکی که اکنون استفاده می‌کنید چهار فصل است یا نه و یا قصد دارید از چهار فصل بودن لاستیک جدیدی که می‌خرید اطمینان حاصل نمایید، شش مورد زیر را در نظر بگیرید و در لاستیک‌ها چک کنید.

    1. علامت‌ روی دیواره جانبی

    به‌دنبال علامت “M+S” (گِل و برف) روی دیواره جانبی لاستیک باشید. این علامت نشان می‌دهد که تایر برای استفاده در شرایط مختلف از جمله گل‌ولای‌ سبک و برف طراحی شده است.

    2. برچسب تمام فصل

    برخی از لاستیک‌ها به صراحت دارای نوشته «همه فصول» روی دیواره کناری هستند.

    3. الگوی آج تایر

    لاستیک‌های تمام فصل معمولاً دارای الگوهای آج متوسط ​​هستند که برای ایجاد کشش خوب در شرایط مرطوب و خشک و همچنین برف سبک طراحی شده‌اند. ظاهر آج نسبت به لاستیک‌های زمستانی ساده‌تر است، اما نسبت به لاستیک‌های تابستانی، آج‌های مشخص‌تری دارد.

    بیشتر بخوانید: گل لاستیک چیست؟ انواع بهترین آج لاستیک را بشناسید!

    4. بررسی عمق آج لاستیک

    عمق آج لاستیک‌های چهار فصل از انواع تابستانی بیشتر و از انواع زمستانی کمتر است.

    5. جنس لاستیک تمام فصل

    جنس لاستیک‌های چهار فصل به‌گونه‌ای فرموله شده است که در طیف وسیعی از دماها انعطاف‌پذیر باقی بماند؛ برخلاف لاستیک‌های تابستانی که در دمای سرد، سخت می‌شوند و لاستیک‌های زمستانی که می‌توانند در هوای گرم خیلی نرم شوند.

    با بررسی این ویژگی‌ها، می‌توانید با اطمینان، لاستیک‌های تمام فصل را شناسایی کنید. دو ویژگی اول به همه افراد کمک می‌کند تا این لاستیک‌ها را بشناسند؛ اما بررسی ویژگی‌های بعدی برای افرادی مفید است که قبلا لاستیک‌های تابستانی و زمستانی را بررسی کرده باشند.

    بیشتر بخوانید: لاستیک زمستانی چیست؟ همه چیز درباره لاستیک برفی

    سخن آخر

    لاستیک چهار فصل، از نظر آج، لاستیک و انعطاف بین لاستیک تابستانی و زمستانی قرار دارد. این لاستیک معمولا برای استفاده در تمام طول سال، غیر از گرمای شدید و برف و یخ‌بندان مناسب است.

    منبع: continental-tyres ، blog.atseuromaster

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • لاستیک چهار فصل چست؟

    لاستیکی است که د تمام سال، غیر از زمان یخبندان و یا هوای بسیار داغ کاربرد دارد.

    • لاستیک‌ های چهار فصل هر چند وقت یک‌بار باید تعویض شوند؟

    لاستیک‌های چهار فصل بسته به عادات رانندگی، شرایط جاده و نگهداری لازم است هر 48000 تا 80000 کیلومتر یک‌بار تعویض شوند.

    • آیا چرخاندن لاستیک‌های چهار فصل ضروری است؟ هر چند وقت یک‌بار؟

    بله، چرخاندن تایرهای چهار فصل برای سایش یکنواخت آج مهم است. به‌طور کلی توصیه می‌شود آن‌ها را هر 8000 تا 13000 کیلومتر یک‌بار بچرخانید.

    • آیا تایرهای چهار فصل می‌توانند رانندگی خارج از جاده را تحمل کنند؟

    این تایرها عمدتاً برای جاده‌های آسفالت‌شده و شرایط ملایم خارج از جاده، مانند سنگ‌ریزه طراحی شده‌اند. آن‌ها ممکن است همان سطح کشش و دوام تایرهای مخصوص آفرود را در زمین‌های ناهموار یا چالش‌برانگیز نداشته باشند.

    • آیا نوآوری خاصی در فناوری تایرهای چهار فصل در سال‌های اخیر ایجاد شده است؟

    سازندگان تایر به‌طور مداوم نوآوری می‌کنند و الگوهای آج، ترکیبات لاستیک و فناوری‌هایی را برای بهبود عملکرد، دوام و ایمنی لاستیک‌ تغییر می‌دهند. به‌عنوان مثال، برخی از این لاستیک‌ها برای کشش بهتر در زمین خیس و کاهش صدای جاده‌ طراحی شده‌اند.

    • عملکرد تایرهای چهار فصل در خودروهای الکتریکی یا هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمولی چگونه است؟

    تایرهای تمام فصل عموماً در خودروهای الکتریکی و هیبریدی عملکرد خوبی دارند. با این حال، این خودروها اغلب دارای گشتاور فوری و باتری سنگین‌تر هستند که می‌تواند منجر به سایش سریع لاستیک‌ها شود. برخی از تولیدکنندگان تایر، لاستیک چهار فصل را به‌طور خاص برای وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی طراحی می‌کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *