مقالات

5 روش نحوه خواندن سایز لاستیک + مفهوم سایز لاستیک

راهنما خواندن سایز لاستیک
  • انتخاب سایز لاستیک مناسب برای اتومبیل یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود لاستیک‌ها در محل نصب خود به خوبی جا بیفتند و خودرو نیز حرکت نرم و روانی داشته باشد. نکته قابل توجه این که برای تشخیص اندازه لاستیک، شما نیاز به هیچ وسیله‌ای ندارید؛ چرا که این اندازه‌ها به صورت یک کد بر روی جداره تایر یا داخل دفترچه راهنمای خودرو درج شده‌اند؛ بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که با نحوه خواندن این کدها آشنا شوید.

    به همین منظور، در ادامه این مقاله قصد داریم روش‌های تشخیص سایز لاستیک خودرو را با استفاده از برجستگی‌ها و حروف حک شده بر روی تایر بررسی کنیم. همچنین، بهترین سایز تایر برای خودروها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه خواندن سایز تایرهای ماشین سنگین مانند لاستیک لودر و لیفتراک، با ماشین های سواری فرق می‌کند.

    نحوه اندازه‌گیری سایز لاستیک

    نحوه حواندن برجستگی های روی تایر

    مفهوم سایز لاستیک چیست؟

    سایز لاستیک به زبانی ساده، به ابعاد و مشخصات فیزیکی آن اشاره دارد که با استفاده از حروف و اعداد روی لبه لاستیک نمایش داده می‌شود. این اطلاعات برای انتخاب لاستیک مناسب خودرو شما بسیار مهم است. در ادامه به صورت کامل با نحوه خواندن سایز تایز و اطلاعات لاستیک آشنا خواهیم شد.

    روش‌های تشخیص سایز لاستیک

    آشنایی با روش‌های تشخیص سایز تایر خودرو به ویژه در مواقعی که قصد خرید یک لاستیک نو را دارید یا می‌خواهید تایرهای اتومبیل خود را تعویض کنید؛ بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر لاستیک‌های اتومبیل شما در اندازه مناسبی نباشند؛ این امر می‌تواند عملکرد، ایمنی و کنترل خودروی شما را با مشکل روبه‌رو کند.

    در ادامه، روش‌های رایج تشخیص سایز تایر خودرو را بررسی می‌کنیم:

    1. بررسی مشخصات لاستیک

    در این روش که از معمول‌ترین روش‌های تشخیص سایز تایر خودرو است؛ می‌توانید با چک کردن دیواره جانبی تایر به اطلاعات لاستیک ازجمله ابعاد تایر (اندازه پهنا، قطر داخلی و فاق)، شاخص وزنی و سرعت لاستیک پی ببرید. در ادامه، نحوه خواندن سایز لاستیک از روی حروف حک شده بر روی تایر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    2. بررسی برچسب درب سمت راننده

    در برخی از اتومبیل‌های جدید، معمولاً اندازه لاستیک‌های فابریک بر روی برچسب درب سمت راننده درج شده است که با بررسی آن می‌توانید سایز تایر اتومبیل خود را تشخیص دهید.

    3. بررسی دفترچه راهنما

    دفترچه راهنمای خودرو نیز حاوی اطلاعات مفیدی درباره انواع سایز لاستیک مناسب برای خودرویتان است و در نتیجه، بررسی آن می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

    4. کمک گرفتن از افراد متخصص

    روش دیگر تشخیص درست سایز تایر، مراجعه به مراکز خدمات خودرو یا فروشگاه‌های تایر است. افراد متخصص در این مراکز می‌توانند با بررسی خودروی شما، اندازه دقیق تایرهای آن را به دست بیاورند.

    5. اندازه‌گیری سایز تایر با استفاده از متر نواری

    در نهایت، اگر هیچ یک از روش‌های بالا را نتوانستید بررسی کنید یا دسترسی به مراکز فنی خودرو نداشتید؛ می‌توانید خودتان با استفاده از یک متر نواری، سایز تایرهای اتومبیل خود را اندازه‌گیری کنید.

    برای انجام این روش به صورت زیر عمل کنید:

    • مطمئن شوید که لاستیک‌های اتومبیل شما کاملاً باد شده و در جای خود به خوبی نصب شده‌اند.
    • عرض آج لاستیک را اندازه‌گیری کنید. آج لاستیک همان پهنای تایر شما از لبه داخلی آج تا لبه بیرونی آن است.
    • قطر داخلی لاستیک یا همان رینگ را اندازه‌گیری کنید. برای این کار، متر نواری را در مرکز لاستیک قرار دهید و اندازه قطر رینگ را از یک سر تا سر دیگر آن بگیرید.
    • فاق لاستیک را اندازه‌گیری کنید. فاق، همان قسمت عمودی تایر از رینگ تا شانه تایر است.
    تشخیص سایز لاستیک با متر

    تشخیص سایز تایر با متر

    نحوه خواندن سایز لاستیک با استفاده از برجستگی‌ روی تایر

    احتمالاً، شما نیز حروف و اعدادی را که به صورت برجسته بر روی تایر اتومبیلتان درج شده است، دیده‌اید. این‌ها درواقع همان اطلاعات مربوط به سایز لاستیک خودروی شما هستند که به ترتیب از سمت چپ به راست، نشان دهنده موارد زیرند:

    عرض یا پهنای لاستیک

    عددی است که بر حسب میلی‌متر درج شده است. به طور کلی، لاستیک‌های پهن‌تر چسبندگی بهتر اما صدای بیشتری دارند.

    فاق تایر

    به صورت درصدی از پهنای لاستیک نوشته می‌شود. درواقع، این عدد از تقسیم ارتفاع دیواره جانبی بر پهنای لاستیک و ضرب آن در 100 به دست می‌آید. هر چه درصد پایین‌تر باشد، هندلینگ خودرو بهتر می‌شود.

    قطر داخلی

    این اندازه به اینچ درج می‌شود و قطر رینگ تایر را نشان می‌دهد.

    نحون خواندن سایز لاستیک

    چگونه سایز را از روی اعداد و حروف روی لاستیک تشخیص بدیم؟

    هر حرف روی لاستیک به چه معنی است؟

    اگر به جداره بیرونی تایر اتومبیل خود نگاه کنید؛ در کنار اعدادی که ابعاد تایر را مشخص می‌کنند؛ یکسری حروف لاتین وجود دارند که هر کدام معنی و مفهوم خاصی دارند. در ادامه، این حروف را بررسی می‌کنیم:

    • حرف اول در اطلاعات سایز تایر، نشان دهنده نوع کاربری تایر است. حرف P برای خودروهای سواری، LT برای وانت و سایر خودروهای صنعتی سبک، T برای لاستیک زاپاس و حرف ST برای تریلرهای کوچک به کار برده می‌شود.
    • حرف بعدی که بعد از اسلش و اندازه فاق لاستیک درج شده است، نشان دهنده نوع لاستیک و تکنولوژی ساخت تایر است. حرف R برای لاستیک رادیال، B برای لاستیک بایاس تسمه‌ای و D برای لاستیک بایاس مورب به کار برده می‌شود.
    • در نهایت، حرف آخر که مقدار عددی قبل از آن نشان دهنده شاخص وزنی است؛ رتبه‌بندی سرعت تایر را نشان می‌دهد و تنها در برخی از لاستیک‌ها وجود دارد. درجات این رتبه‌بندی از حرف A1 تا Z است و به معنای حداکثر سرعت 5 تا 300 کیلومتر در ساعت است.

     

    سایز مناسب لاستیک خودرو

    استفاده از اندازه لاستیک نادرست، یکی از مهم‌ترین دلایل عملکرد نامناسب خودروی شما است و می‌تواند ایمنی شما را در حین رانندگی به خطر بیندازد. خوشبختانه، پیدا کردن اندازه لاستیک مناسب برای وسیله نقلیه‌تان، کار سختی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مدل خودرو و اطلاعات لاستیک اتومبیل خود را که بر روی دیواره جانبی آن درج شده است، در نظر بگیرید.

    در نهایت، توصیه می‌کنیم برای تشخیص اندازه دقیق تایر اتومبیل خود، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید یا با تکنسین لاستیک مشورت کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

    جمع‌بندی

    یکی از فاکتورهای مهمی که در زمان خرید یا تعویض لاستیک باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب دقیق سایز لاستیک برای اتومبیلتان است. یک تایر با اندازه درست، نه تنها تجربه رانندگی شما را بهبود می‌بخشد؛ بلکه ایمنی شما و سرنشینان خودرو را نیز حفظ می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم روش‌های تشخیص سایز لاستیک را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. تا با استفاده از آن بتوانید سایز تایر مناسب خودرویتان را پیدا کنید.

    منبع: stoneacre ، auto.howstuffworks

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • سایز تایر را چگونه از روی آن تشخیص دهیم؟

    روش های مختلفی برای تشخیص سایز تایر خودروهای مختلف وجود دارد. ما در این مقاله انواع روش های خواندن سایز تایر رو براش ما آوردیم.

    • مفهوم سایز لاستیک چیست؟

    سایز لاستیک به زبانی ساده، به ابعاد و مشخصات فیزیکی آن اشاره دارد که با استفاده از حروف و اعداد روی لبه لاستیک نمایش داده می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *