مقالات

6 علت داغ شدن گیربکس لودر + گیربکس لودر چگونه کار می‌کند؟

علت خرابی گیربکس لودر
  • گیربکس لودر یا جعبه دنده لودر، نقشی اساسی در انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها یا ریل‌ ها دارد و همانند لاستیک لودر ماشین لودر را قادر می‌سازد تا وظایف مختلف را به‌طور موثر انجام دهد. اساساً گیربکس یک سیستم پیچیده از چرخ دنده‌ها و شفت‎ها است که گشتاور را در سرعت‌ها و جهت‌های مختلف منتقل می‌کند. این قطعه با انتخاب نسبت‌های خاص دنده، توان خروجی موتور را برای مطابقت با نیازهای حفاری، بلندکردن یا حمل‌و‌نقل مواد، بهینه می‌کند.

    با این حال، یکی از مشکلات رایجی که در لودرها وجود دارد، گرم‌شدن بیش از حد گیربکس است. ما در این مقاله، پس از معرفی قطعات و شیوه کارکرد گیربکس لودر، علت داغ شدن گیربکس لودر را بررسی می‌کنیم.

    آشنایی با قطعات گیربکس لودر

    قبل از پرداختن به دلایل داغ شدن گیربکس لودر، لازم است درباره قطعات و شیوه کارکرد آن بیشتر بدانیم. گیربکس یک لودر از چندین بخش کلیدی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می‌کنند. بیایید با این بخش‌ها آشنا شویم.

    • شفت ورودی

    محلی است که نیروی موتور به جعبه دنده منتقل می‌شود. شفت ورودی با همان سرعت میل لنگ موتور، می‌چرخد.

    • چرخ‌دنده‌ها

    چرخ‌دنده‌ها چرخ‌های دندانه‌داری هستند که برای انتقال گشتاور و تغییر سرعت چرخش بین شفت ورودی و شفت (های) خروجی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. معمولاً چندین چرخ‌دنده با اندازه‌ها و نسبت‌های مختلف در داخل جعبه دنده وجود دارند.

    • شفت (های) خروجی

    شفت‌های خروجی گشتاور را از چرخ‌دنده‌ها دریافت کرده و آن را به چرخ‌ها یا ریل‌های لودر منتقل می‌کنند تا امکان حرکت فراهم شود. در برخی موارد، لودرها ممکن است چندین شفت خروجی برای توزیع نیرو در محورها یا مسیرهای مختلف داشته باشند.

    • بلبرینگ‌ ها

    بلبرینگ‌ها از شفت‌ها و چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس پشتیبانی می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا به‌آرامی با حداقل اصطکاک بچرخند. روغن‌کاری مناسب برای جلوگیری از سایش و گرم‌شدن بیش از حد بلبرینگ ضروری است.

    • مکانیزم همگام‌سازی (سینکرونایزر)

    در گیربکس‌های دستی، مکانیسم‌های همگام‌سازی (مانند رینگ‌های سینکرو) با یکسان‌کردن سرعت بین دنده‌ها قبل از درگیرشدن، تعویض صحیح دنده را تضمین می‌کنند.

    • کلاچ لودر

    در برخی از گیربکس‌ها از کلاچ برای درگیرشدن یا جداکردن موتور از گیربکس استفاده می‌شود. این قطعه به اپراتور لودر اجازه می‌دهد بدون توقف موتور، دستگاه را کاملا متوقف کرده یا دنده را عوض کند.

    • سیستم روانکاری

    گیربکس‌ها برای کاهش اصطکاک و گرمای تولید‌شده توسط قطعات متحرک به روغن‌کاری کافی نیاز دارند. روان‌کننده (روغن دنده) در سراسر گیربکس به گردش درمی‌آید تا از جعبه دنده و عملکرد صحیح آن محافظت کند.

     

    گیربکس لودر چگونه کار می‌کند؟

    گیربکس لودر با دریافت نیرو از موتور از طریق یک شفت ورودی که با سرعت موتور می‌چرخد، عمل می‌کند. در داخل گیربکس چند چرخ‌دنده در اندازه‌های مختلف وجود دارد که به‌صورت جفت چیده شده‌اند. هر جفت از دو چرخ‌دنده تشکیل شده است؛ یکی به شفت ورودی (که از موتور می‌آید) و دیگری به شفت خروجی (که به چرخ‌ها می‌رود) متصل است.

    هنگامی‌که نیروی موتور از طریق شفت ورودی به این چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌شود، اندازه‌ چرخ‌دنده‌ها تعیین می‌کند که شفت خروجی با چه سرعتی نسبت به شفت ورودی بچرخد.

    بلبرینگ‌ها از شفت‌ها و چرخ‌دنده‌ها پشتیبانی کرده و چرخش صاف و بدون مشکل آن‌ها را تضمین می‌کنند. علاوه‌بر این، بلبرینگ‌ها اصطکاک را به‌حداقل می‌رسانند.

    مکانیزم کلاچ، موتور را با گیربکس درگیر و جدا می‌کند. این کار برای جابه‌جایی دنده و ایستادن بدون خاموش‌شدن موتور ضروری است. اگر موتور و چرخ‌دنده‌ها دائما درگیر باشند، نیروی موتور بدون انقطاع به چرخ‌ها منتقل می‌شود و تنها در صورتی چرخ‌ها متوقف می‌شوند که موتور خاموش گردد. اما کلاچ این مشکل را حل کرده و امکان توقف و تعویض دنده بدون خاموش‌کردن موتور را فراهم می‌سازد.

    علت-داغ-شدن-گیربکس-لودر

    گیربکس لودر چرا داغ می کند؟

    علت داغ شدن گیربکس لودر

    اگرچه گیربکس‌ لودر بسیار قوی و کارآمد است و نسبت به گیربکس وسایل نقلیه معمولی، توان بسیار بیشتری برای انتقال نیرو دارد، اما باز هم عوامل مختلفی می‌توانند علت داغ شدن گیربکس لودر باشند. ما در اینجا این علت‌ها را بررسی می‌کنیم.

    1. روانکاری ناکافی

    روانکاری مناسب برای کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک و دفع گرما ضروری است. اگر گیربکس فاقد روان‌کننده کافی یا مناسب باشد، اصطکاک افزایش می‌یابد و منجر به گرم‌شدن بیش از حد می‌شود. روانکاری ناکافی می‌تواند به دلیل سطح پایین روغن، کیفیت کم یا نشتی در سیستم روغن‌کاری باشد و علت داغ شدن گیربکس لودر است.

    2. اضافه‌ بار

    حمل بار بیش از ظرفیت توصیه‌شده لودر، می‌تواند گیربکس را تحت فشار قرار دهد و علت داغ شدن گیربکس لودر باشد. هنگامی‌که به گیربکس فشار می‌آید، گرمای بیشتری تولید می‌کند.

    3. انتخاب نادرست دنده

    استفاده از دنده‌های نادرست برای شرایط کاری می‌تواند باعث ایجاد فشار غیرضروری بر روی گیربکس شود و علت داغ شدن گیربکس لودر باشد. به‌عنوان مثال، کارکردن در دنده بالاتر در کارکردهای سنگین می‌تواند منجر به افزایش اصطکاک و تولید گرما شود. به‌طور مشابه، تکنیک‌های نادرست تعویض دنده یا درگیرشدن ناگهانی کلاچ هم می‌تواند به گرم‌شدن بیش از حد گیربکس کمک کند.

    4. عوامل محیطی

    کارکردن لودر در دمای بالا یا گردوغبار، می‌تواند گرمای ایجادشده در گیربکس را تشدید کند. دمای بیرونی بالا، توانایی گیربکس را برای دفع موثر گرما کاهش می‌دهد، گردوغبار هم می‌تواند به گیربکس نفوذ کند و روانکاری را مختل کرده و اصطکاک را افزایش دهد. همه این‌ها علت داغ شدن گیربکس لودر هستند.

    5. مشکلات مکانیکی لودر

    فرسودگی و خرابی اجزای گیربکس مانند یاتاقان‌ها و چرخ‌دنده‌ها می‌تواند کارایی آن‌ها را مختل کرده و به افزایش اصطکاک و تولید گرما کمک کند.

    6. نگهداری ضعیف از گیربکس

    تعمیر و نگهداری ناکافی، مانند تعویض‌نکردن روغن و قطعات فرسوده یا نادیده‌گرفتن علائم اولیه مشکلات گیربکس، می‌تواند علت داغ شدن گیربکس لودر باشد.

    سخن آخر

    علت داغ شدن گیربکس لودر، معمولا در موارد فوق خلاصه می‌شوند، با این حال تعمیرکار متخصص می‌تواند با دقت بیشتری علت داغ شدن گیربکس لودر را تشخیص دهد. برای نگهداری مناسب از گیربکسِ این دستگاه‌های غول‌پیگر، رسیدگی دوره‌ای، روغن‌کاری و تعویض قطعات فرسوده ضروری است. علاوه‌بر این، لازم است تغییر دنده به‌موقع انجام شده و از بار‌کردن لودر بیش از ظرفیت خودداری گردد.

    منبع: autoprotoway، nwindustrialsalecochranenissan

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • چرا گیربکس لودر داغ می کند؟

    گیربکس لودر ممکن است بدلایل 1. روانکاری ناکافی، 2. اضافه‌ بار، 3. انتخاب نادرست دنده، 4. عوامل محیطی، 5. مشکلات مکانیکی لودر و 6. نگهداری ضعیف از گیربکس داغ کند.

    • گیربکس لودر چگونه کار می کند؟

    گیربکس لودر با دریافت نیرو از موتور از طریق یک شفت ورودی که با سرعت موتور می‌چرخد، عمل می‌کند. در داخل گیربکس چند چرخ‌دنده در اندازه‌های مختلف وجود دارد که به‌صورت جفت چیده شده‌اند. متن کامل داخل متن موجود هستش.)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاهی در مورد “6 علت داغ شدن گیربکس لودر + گیربکس لودر چگونه کار می‌کند؟

    1. محمد گفت:

      قیمت لاستیک های لیفتراک نکسن رو میخوام

      1. سلام محمدجان،
        شما می‌تونی برای اطلاع از قیمت لاستیک لیفتراک برند نکسن با شماره‌های 09120464245 – 09124111694 تماس بگیری.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *