مقالات

گل لاستیک چیست؟ انواع بهترین آج لاستیک را بشناسید!

گل یا آج لاستیک
  • گل لاستیک (Tyre Tread Patterns) که با نام الگو یا طرح آج لاستیک نیز شناخته می‌شود؛ از مهم‌ترین قسمت‌های لاستیک است و نوع طراحی آن بر روی میزان چسبندگی و کنترل خودروی شما تأثیر می‌گذارد.

    طراحی متفاوت الگوهای تایر، نوع ش یارها و عمق آن‌ها می‌تواند نحوه عملکرد لاستیک‌ها را در شرایط آب و هوایی مختلف مانند زمستان یا تابستان تغییر دهد. به همین دلیل است که در زمان خرید تایر، توجه به طرح و نقش آج لاستیک اهمیت زیادی پیدا می‌کند و می‌تواند شما را به لاستیک مورد نظرتان نزدیک‌تر کند.

    با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله قصد داریم گل لاستیک، انواع آج تایر ، قسمت‌های مختلف آج و بهترین الگوی آج لاستیک را بررسی کنیم.

    گل لاستیک چیست

    آشنایی با گل لاستیک و انواع آن

    گل لاستیک چیست؟

    آج یا گل لاستیک ، بخشی از لاستیک اتومبیل شما است که با سطح جاده در تماس است و در زمان رانندگی، چسبندگی و کشش مناسبی را برای حرکت اتومبیلتان و عبور از سطوح مختلف جاده‌ای ایجاد می‌کند.

    با این حال، قسمت دیگری بر روی آج لاستیک وجود دارد که گل لاستیک نام دارد و کمتر به آن توجه می‌شود. این الگوها، زمانی که بر روی سطوح شنی یا خاکی رانندگی می‌کنید، از طریق رد لاستیک‌هایتان به خوبی قابل مشاهده‌اند.

    به طور کلی، الگوهای آج می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد، هندلینگ و میزان چسبندگی تایر اتومبیل شما در شرایط مختلف رانندگی بگذارند.

     

    انواع گل لاستیک

    در صنعت تایرسازی به کار بردن ترکیبی از علم و هنر در فرآیند تولید لاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در نتیجه کار تأثیر بگذارد. ساخت تایر، کار چندان ساده‌ای نیست؛ برخلاف تایرهای اولیه، در تولید تایرهای امروزی از متریال با کیفیت و الگوهای آج متفاوتی استفاده می‌شود که این عوامل، عملکرد کلی خودروی شما را بهبود می‌بخشند.

    این نکته را درنظر داشته باشید که گل لاستیک لودر و لیفتراک که از نوع ماشین‌های سنگین محسوب می‌شوند؛ با آج لاستیک ماشین های سواری تفاوت های زیادی دارند.

    به طور کلی، الگوی آج یا طرح تایر در انواع مختلفی وجود دارند. ما در ادامه، سه تا از رایج‌ترین انواع آج لاستیک را که ممکن زیاد با آن برخورد کرده باشید، بررسی می‌کنیم:

     1. آج لاستیک متقارن (Symmetrical)

    گل لاستیک متقارن یکی از رایج‌ترین الگوهای آج مورد استفاده در لاستیک‌های سواری است. طرح آج در این نوع الگو در هر دو نیمه لاستیک به صورت یکسان و متقارن است. علاوه بر این، لاستیک‌های متقارن دارای دنده‌های پیوسته‌ای هستند که توسط بلوک‌های آجی در اطراف تایر ایجاد شده‌اند.

    از طرف دیگر، لاستیک‌هایی که الگوی آج متقارن در آن‌ها به کار رفته است، انعطاف‌پذیری بیشتری موقع چرخش لاستیک‌ها از خود نشان می‌دهند. به طوری که این نوع لاستیک‌ها، هم از جلو به عقب و هم بالعکس آن یا حتی به صورت الگوی X چرخش پذیری خوبی دارند. به همین دلیل است که لاستیک‌هایی با این طرح، اغلب به عنوان لاستیک‌های “چند جهته” نیز شناخته می‌شوند. زیرا می‌توان این نوع لاستیک‌ها را از هر جهتی سوار چرخ کرد بدون آن که بر روی عملکرد تایر تأثیر بگذارد.

    به طور کلی، گل لاستیک متقارن برای تایر خودروهای سواری مناسب است و برای شرایط جوی خاص مانند هوای بارانی یا برفی و همچنین ماشین‌آلات سنگینی که در شرایط سخت کار می‌کنند، کاربرد ندارد. از دیگر ویژگی‌های بارز این طرح تایر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • تجربه رانندگی راحت و نرم
    • طول عمر بالا
    • دارای صدای کم
    • دارای مقاومت غلتشی کم
    • کاهش مصرف سوخت
    بهترین گل لاستیک متقارن

    بهترین آج لاستیک متقارن

    2. گل لاستیک نامتقارن (Asymmetrical)

    یکی دیگر از انواع گل لاستیک که معمولاً در لاستیک‌های سواری و اسپرت دیده می‌شود، الگوی آج نامتقارن است که به دو نیمه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. این نوع الگو در دو نیمه لاستیک، طراحی متفاوتی دارد و هر نیمه از لاستیک، کانال‌ها و بلوک‌های آج مجزایی دارند. به طوری که سمت بیرونی آج دارای بلوک‌های مستحکم‌تری است و سطح تماس بیشتری را برای رانندگی در شرایط سخت فراهم می‌کند.

    این عامل، ثبات و هندلینگ اتومبیل شما را در جاده‌های خشک بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر، سمت داخلی آج، وظیفه کاهش ضربات جاده‌ای و خروج آب را دارد. این امر کمک می‌کند تا از وقوع هیدروپلنینگ جلوگیری شود و یک سواری نرم و راحتی را برای شما فراهم کند.

    از طرف دیگر، لاستیک‌هایی با الگوی آج نامتقارن همانند لاستیک‌های متقارن از چرخش پذیری خوب و چند جهته‌ای برخوردارند. با این حال، در هنگام سوار کردن لاستیک‌های نامتقارن باید به دیواره‌های جانبی این نوع تایرها دقت کنید و آن‌ها را از سمت صحیح بر روی محل چرخ‌ها فیکس کنید.

    سایر ویژگی‌های گل لاستیک نامتقارن عبارتند از:

    • بهبود هندلینگ
    • عملکرد بهتر در پیچ‌ها
    • ارائه چسبندگی عالی در شرایط آب و هوایی مرطوب
    انواع گل لاستیک نامتقارن

    انواع گل لاستیک نامتقارن

    3. گل لاستیک جهت‌دار (Directional)

    در این نوع گل لاستیک، آج به طور خاص برای چرخش‌های یک طرفه طراحی شده است؛ به این معنی که لاستیک فقط می‌تواند در یک جهت رو به جلو یا رو به عقب بچرخد. این الگوی آج V شکل که معمولاً در لاستیک‌های اسپرت و گرند اسپرت استفاده می‌شود، به طور مؤثری می‌تواند به خروج آب کمک کند و احتمال وقوع آب پلنینگ را به ویژه در سرعت‌های بالاتر کاهش دهد.

    به طور کلی، الگوهای آج جهت‌دار از چسبندگی و کشش سطح عالی برخوردارند. این امر، رانندگی در شرایط خاص مانند گل‌ولای یا برف را امکان‌پذیر می‌کند. به همین دلیل است که لاستیک‌های زمستانی و چهارفصل، اغلب از این الگوی آج جهت‌دار استفاده می‌کنند.

    نکته قابل توجه این که در لاستیک‌هایی با الگوی جهت‌دار، این مهم است که به جهت چرخش آن توجه کنید. معمولاً در تایرهای جهت‌دار، یک فلش در قسمت دیواره جانبی لاستیک وجود دارد که جهت چرخش مناسب را برای سوار کردن تایر نشان می‌دهد. توجه به این فلش به شما کمک می‌کند تا بتوانید آج V شکل را در جهت صحیح آن قرار دهید تا مشکلی در عملکرد تایر به وجود نیاید.

    سایر ویژگی‌های گل لاستیک جهت‌دار به شرح زیر است:

    • جلوگیری از هیدروپلنینگ
    • هندلینگ فوق‌العاده روی سطوح برفی و گل‌آلود
    • هندلینگ عالی در سرعت‌های بالا
    گل لاستیک جهت‌دار

    آج لاستیک جهت‌دار

    قسمت‌های مختلف گل لاستیک

    آج لاستیک به گونه‌ای طراحی شده است که حداکثر کشش را بین لاستیک‌های اتومبیل و سطح جاده ایجاد کند. تا خودرو بتواند با خیال راحت به حرکت خود ادامه دهد و عملکرد خوبی به خصوص در زمان شتاب گیری، دور زدن یا ترمز گرفتن داشته باشد. در راستای این مسئله، آج لاستیک برای این که بتواند کارایی لازم را داشته باشد، از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.

    به طور کلی، هر آج لاستیک شامل چهار بخش زیر است:

    دنده (Rib)

    این بخش شامل قسمت‌های برجسته آج لاستیک است و از بلوک‌های آجی تشکیل شده است. دنده‌ها در آج عملکرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال، وظیفه دنده مرکزی، ایجاد چسبندگی مورد نیاز در زمان شتاب یا ترمز گرفتن است و دنده شانه برای ایجاد چسبندگی مناسب در زمان دور زدن طراحی شده است.

    شیار (Groove)

    کانال‌های عمیقی هستند که بین آج‌ها در کل تایر قرار گرفته‌اند. این شیارها به خروج آب از زیر لاستیک‌ها کمک زیادی می‌کنند و مانع ایجاد هیدروپلنینگ می‌شوند. شیارهای آج همچنین با عبور دادن هوا از روی بلوک‌های آج، باعث خنک شدن لاستیک‌ها می‌شوند.

    بلوک آج (Tread block)

    قسمت‌های لاستیکی برجسته هستند که بر روی دنده‌ها و بین شیارها قرار گرفته‌اند و با جاده در تماس‌اند. بلوک‌های آجی نقش بسیار مهمی در میزان چسبندگی وسیله نقلیه دارند و به لوگ (lug) نیز معروف‌اند.

    کانال‌ ها (Sipes)

    شیارهای کوچک و باریکی هستند که بر روی بلوک‌های آج ایجاد شده‌اند. لبه تیز این کانال‌ها به گونه‌ای است که به بریدن لایه آب روی سطوح جاده‌ای کمک می‌کند و از هیدروپلنینگ جلوگیری می‌کند.

    با قرار دادن دنده‌ها، شیارها، بلوک‌های آج و کانال‌ها در موقعیت‌ها و چینش‌های مختلف، گل‌های لاستیک متفاوتی ایجاد می‌شوند که هر کدام عملکرد خاصی دارند. برخی از این الگوها برای کاهش صدا، برخی برای افزایش هندلینگ و بهبود چسبندگی و برخی دیگر برای افزایش دوام و ماندگاری تایر طراحی شده‌اند.

    به همین دلیل است که توجه به آج لاستیک در زمان خرید تایر بسیار اهمیت دارد و می‌تواند کارایی و کاربرد لاستیک را متفاوت کند.

    طرح تایر و اجزای آج

    طرح تایر و اجزای آج

    بهترین گل لاستیک کدام است؟

    بهترین گل لاستیک با توجه به شرایط مختلفی مانند نوع وسیله نقلیه، سبک رانندگی و شرایط جوی تعیین می‌شود. به طور کلی، لاستیک‌های متقارن در کاربردهای عمومی و در مواقعی که بودجه محدودی دارید، بهترین گزینه هستند. اگر خودروی اسپرت دارید و چسبندگی بیشتری مد نظرتان است یا قصد رانندگی بر روی سطوح برفی و گل‌ولای را دارید، لاستیک‌های جهت‌دار بهترین انتخاب‌اند. این نوع لاستیک‌ها، قابلیت هندلینگ و پیچش عالی دارند.

    لاستیک‌های نامتقارن نیز از لاستیک‌های همه کاره هستند که برای خودروهای اسپرت و بر روی سطوح خشک یا مرطوب بهترین عملکرد را دارند. در نهایت، برای اطمینان از ایمنی و استاندارد بودن طرح تایرها، سعی کنید آن‌ها را از برندهای معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید.

    جمع‌بندی

    معمولاً، اکثر افرادی که وسیله نقلیه دارند، کمتر با اهمیت شناخت آج لاستیک آشنا هستند. طرح روی لاستیک، نه تنها ظاهر لاستیک شما را جذاب‌تر می‌کند؛ بلکه هر طرح تایر برای انجام یک عملکرد خاصی طراحی شده است. ما در این مقاله، سعی کردیم نکات مهم مربوط به گل لاستیک، انواع و عملکرد هر یک را برای شما بیان کنیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این نکات، تصمیم‌گیری بهتری در هنگام خرید تایر مورد نظرتان داشته باشید.

    منیع: linkedin ، wuling ، tyreplus-me

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • گل لاستیک یا آج لاستیک چیست؟

    در واقع، آج یا گل لاستیک ، بخشی از لاستیک اتومبیل شما است که با سطح جاده در تماس است و در زمان رانندگی، چسبندگی و کشش مناسبی را برای حرکت اتومبیلتان و عبور از سطوح مختلف جاده‌ای ایجاد می‌کند.

    • انواع آج لاستیک کدام است؟

    انواع گل تایر عبارت‌اند از آج متقارن، گل نامتقارن و گل جهت دار.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *