مقالات

آموزش کامل پنچرگیری خودرو + انواع پنچرگیری لاستیک

پنچرگیری لاستیک خودرو
  • پنچر شدن لاستیک خودرو از اتفاقات ناراحت کننده‌ای است که اکثر شما حداقل یکبار با این وضعیت در مسیر رانندگی خود مواجه شده‌اید. در این مواقع، آشنایی با نحوه پنچرگیری و به همراه داشتن ابزار پنچرگیری مناسب به شما کمک می‌کند تا بتوانید خودتان پنچری اتومبیلتان را بگیرید و به سرعت به جاده برگردید.

    از آنجایی که ممکن است با نحوه پنچرگیری ماشین آشنایی نداشته باشید؛ ما در این مقاله به طور کامل، کیت ابزار پنچر گیری مورد نیاز، انواع پنچری و روش‌های مختلف پنچرگیری خودرو را برای شما توضیح می‌دهیم.

    در نظر داشته باشید، روش‌هایی که در ادامه برایتان آموزش می‌دهیم، برای پنچرگیری لاستیک ماشین های سنگین مانند لاستیک لیفتراک و لودر مناسب نیست.

    ابزار پنچرگیری لاستیک ماشین

    ابزار پنچرگیری لاستیک ماشین

    ابزارهای پنچرگیری خودرو

    قبل از هر چیز، برای این که بتوانید در هنگام سوراخ یا پنچر شدن لاستیک اتومبیل خود، اقدام مناسبی انجام دهید؛ نیاز به چند تا ابزار ضروری و یک کیت پنچرگیری تایر ماشین دارید. یک کیت پنچرگیری استاندارد باید شامل جک، آچار چرخ، انبردست، سوهان، کاتر و مواد پنچر گیری مانند نخ یا اسپری و همچنین پمپ باد برای باد کردن مجدد لاستیک باشد. داشتن لاستیک زاپاس نیز در این مواقع می‌تواند راه‌حل خوبی برای تعویض لاستیک پنچر شده باشد.

    در هر حال، بهتر است از قبل با نحوه کار این ابزارها آشنا شوید و مطمئن شوید که این کیت را داخل صندوق عقب اتومبیلتان در طول مسیر رانندگی، همراه خود می‌برید.

    انواع پنچری تایر خودرو

    به طور کلی، پنچری لاستیک خودرو در یکی از دو حالت زیر می‌تواند اتفاق بیفتد:

    1. پنچری سریع

    پنچری سریع، زمانی اتفاق می‌افتد که یکسری اشیاء تیز مانند میخ، خرده شیشه یا پیچ به آج لاستیک اتومبیل شما نفود می‌کنند و در عمق لاستیک فرو می‌روند. در این صورت، با از دست رفتن باد تایر به دلیل سوراخ ایجاد شده، هندلینگ و چسبندگی خودرو کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، کنترل اتومبیل دشوار شده و خودرو به سمت کناره‌های جاده متمایل می‌شود.

    2. پنچری آهسته

    در پنچری آهسته، یک سوراخ کوچک باعث خروج تدریجی باد لاستیک اتومبیل شما می‌شود. این سوراخ ممکن است در اثر وضعیت نامناسب سطوح جاده‌ها یا به مرور زمان با فرسوده و کهنه شدن لاستیک‌های اتومبیل شما ایجاد شود. در این نوع پنچری به دلیل این که تا چند روز یا حتی چند هفته ممکن است طول بکشد تا باد لاستیک‌ها تخلیه شود؛ شناسایی علائم پنچری کمی دشوار است. با این حال، اگر در حین رانندگی متوجه علائم زیر شدید، این می‌تواند یک علامت هشدار برای پنچر شدن تایر اتومبیلتان باشد:

    • کم باد شدن مداوم لاستیک
    • کشش به یک سمت جاده
    • تغییرات در هندلینگ وسیله نقلیه

    از طرف دیگر، حالت دیگر پنچری بر اساس نوع لاستیک (تیوب دار و تیوبلس) نیز وجود دارد. در لاستیک‌های تیوب دار، زمانی که تیوب آسیب می‌بیند، می‌تواند منجر به پنچر شدن لاستیک شود. در مقابل آن در لاستیک‌های تیوبلس، پنچری از قسمت آج یا دیواره‌های تایر اتفاق می‌افتد.

    آموزش پنچرگیری ماشین

    آموزش پنچرگیری ماشین

    مراحل پنچرگیری ماشین

    زمانی که لاستیک وسیله نقلیه شما پنچر می‌شود و کنترل اتومبیل خود را از دست می‌دهید؛ اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک مکان امن برای پارک کردن و بررسی لاستیک اتومبیلتان پیدا کنید. چرا که حرکت با لاستیک پنچر شده بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به ترکیدگی تایر شود.

    در محل پارک، اتومبیل خود را خاموش کنید. سپس، ترمزدستی را بالا بکشید یا اگر خودروی اتوماتیک دارید، دنده اتومات را در حالت P قرار دهید. فلاشر خودرو را روشن کنید و مثلث خطر را در فاصله مناسب از محل توقف خودرویتان قرار دهید. همچنین، اگر سرنشینان دیگری داخل خودرو هستند، آن‌ها را از ماشین پیاده کنید تا فشار روی جک کمتر شود.

    حالا، شروع به بازرسی دیواره‌های جانبی و آج لاستیک کنید. معمولاً، دیواره جانبی لاستیک آسیب‌پذیرتر است و اگر این ناحیه دچار آسیب و پارگی شده باشد، بایستی تایر معیوب را با یک لاستیک زاپاس تعویض کنید؛ اما اگر قسمت آج، سوراخ شده باشد، با روش‌هایی که در ادامه آموزش پنچرگیری ماشین به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید لاستیک خود را پنچر گیری کنید.

    قبل از اقدام به تعویض یا تعمیر لاستیک پنچر شده، برای دسترسی به پیچ و مهره‌های لاستیک، ابتدا باید روکش یا قالپاق چرخ را بردارید. سپس، قبل از این که اتومبیلتان را با جک بلند کنید؛ پیچ و مهره‌های لاستیک را با آچار چرخ و انداختن وزن بدنتان روی آچار به صورت ضربدری و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت کمی شل کنید.

    حالا جک را زیر قاب بدنه خودرو در نزدیکی لاستیک پنچر شده قرار دهید. معمولاً محل قرارگیری جک با علائمی در اطراف گلگیر مشخص شده است. سپس، با حرکت دادن اهرم جک و 3 تا 5 سانتی‌متر بالا رفتن چرخ، پیچ‌های چرخ را کامل باز کنید و تایر را از جای خود بیرون بیاورید.

    آموزش روش های پنچرگیری لاستیک خودرو

    پنچر گیری لاستیک خودرو با چه روش هایی انجام می‌شود؟

    انواع روش های پنچرگیری لاستیک خودرو

    انجام این مراحل برای ایمنی و راحتی شما موقع پنچرگیری لاستیک ماشین ضروری است. در ادامه، با توجه به شرایط تایر و امکانات در دسترستان، مراحل پنچر گیری را مطابق یکی از روش‌های زیر انجام دهید:

    1. تعویض لاستیک

    بعد از ارزیابی لاستیک، اگر متوجه شدید که دیواره جانبی لاستیک آسیب دیده است یا ناحیه پنچر شده بسیار بزرگ است؛ در این وضعیت، اگر دسترسی به تعمیرگاه ندارید یا نمی‌توانید منتظر رسیدن امداد خودرو یا ماشین یدک‌کش بمانید؛ تعویض لاستیک اغلب گزینه بهتر و ایمن‌تری است.

    در این صورت، برای جایگزین کردن لاستیک یدکی می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

    • لاستیک زاپاس را از صندوق عقب خودرو بیرون بیاورید و در محل چرخ معیوب به درستی قرار دهید.
    • پیچ‌های چرخ را در جای خود قرار دهید و آن‌ها را با دست کمی سفت کنید. سپس، با آچار چرخ به صورت ضربدری، پیچ‌ها را در جای خود محکم کنید.
    • جک را پایین بیاورید.
    • مجدد پیچ‌ها را با آچار در جای خود محکم کنید.

    به یاد داشته باشید که تایر زاپاس معمولاً برای استفاده موقت در نظر گرفته شده است و باید آن را در اسرع وقت با لاستیک جدید جایگزین کنید.

    نخ پنچرگیری ماشین

    نخ پنچرگیری ماشین

    2. استفاده از نخ پنچرگیری

    برای تعمیر لاستیک پنچر شده با نخ پنچرگیری، اقدامات زیر را انجام دهید:

    • ابتدا محل پنچر شده را پیدا کنید. اگر ناحیه آسیب دیده به راحتی قابل مشاهده است، می‌توانید بدون جک انداختن و بیرون آوردن لاستیک، اقدامات پنچر گیری را انجام دهید.
    • هر گونه شی یا جسم خارجی را که باعث پنچر شدن تایر خودرویتان شده است با ابزاری مانند انبردست خارج کنید.
    • ناحیه پنچر شده را با ابزار سوهان داخل کیت تمیز کنید.
    • سپس، نخ پنچر گیری را با ابزار مناسب داخل سوراخ تایر فرو ببرید و مقداری از مایع پنچرگیری را درون ناحیه سوراخ شده بریزید.
    • کمی منتظر بمانید تا مایع خشک شود. سپس، اضافات نخ را که بیرون از تایر آمده است با یک کاتر ببرید.
    • در نهایت، اگر لاستیک را بیرون آورده‌اید، آن را در محل خود قرار دهید. پیچ‌های چرخ را یکبار با دست و بار دیگر با آچار سفت کنید. جک را به پایین هدایت کنید.
    • لاستیک را به اندازه باد کنید و به راه خود ادامه دهید.

    نکته قابل توجه این که روش‌های پنچر گیری به عنوان یک روش دائمی برای رفع مشکل پنچری لاستیک به حساب نمی‌آیند. برای تعمیرات اساسی لازم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه یا آپاراتی نزدیک محل خود مراجعه کنید.

    پنچری آهسته و پنچرگیری تایر ماشین

    پنچری آهسته و پنچرگیری تایر ماشین

    3. اسپری پنچرگیری

    برای پنچرگیری تایر ماشین با اسپری به صورت زیر عمل کنید:

    • ابتدا محل نشتی هوا را با پیدا کردن میخ یا شی تیز دیگری که داخل تایر فرو رفته است، پیدا کنید.
    • عامل پنچر شدن لاستیک را اگر خارج نشده است، با انبردست بیرون بیاورید. در انجام این کار دقت کنید که به بافت لاستیک، آسیبی وارد نشود.
    • نازل اسپری را درون پیچ باد لاستیک قرار دهید. اهرم روی سر اسپری را بچرخانید تا باز شود و همانند باد کردن لاستیک، داخل تایر را از گاز اسپری پر کنید. این کار را تا زمانی که محل نشتی با محتوای اسپری پر شود ادامه دهید؛ اما در استفاده از اسپری زیاده‌روی نکنید.
    • در نهایت، چرخ را در جای خود قرار دهید. پیچ‌ها را ابتدا با دست و بعد با آچار محکم کنید. جک را پایین و بعد بیرون بیاورید و به رانندگی خود ادامه دهید.

    این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اسپری پنچر گیری برای نواحی سوراخ شده تا قطر 5 میلی‌متر مناسب است و تا نهایت 3 روز دوام می‌آورد.

    4. مایع پنچرگیری

    در روش پنچر گیری با استفاده از مایع پنچرگیری نیز، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

    • محل پنچر شده روی لاستیک را پیدا کنید و در صورت وجود شی خارجی، آن را با انبردست از داخل تایر با دقت بیرون بیاورید.
    • باد لاستیک را با بیرون آوردن سوزن والف از تایر خارج کنید.
    • چرخ را طوری قرار دهید که سوزن والف در سمت پایین و نزدیک به زمین قرار داشته باشد.
    • مایع پنچرگیری را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید. سپس، با قرار دادن آن بر روی والف لاستیک و فشار دادن آن، محتوای داخل بطری را به داخل تایر تزریق کنید.
    • سوزن والف را در جای خود قرار دهید و لاستیک را بچرخانید تا مایع پنچر گیری به قسمت‌های دیگر تایر نیز برسد.
    • اگر لاستیک را بیرون آورده بودید، آن را به محل خود برگردانید. پیچ‌ها را همانند روش‌های قبلی محکم کنید و جک را پایین بیاورید.
    • مجدد لاستیک ماشین را باد کنید و به مسیر خود ادامه دهید.
    لاستیک زاپاس در پنچرگیری

    لاستیک زاپاس در پنچرگیری

    جمع‌بندی

    ما در این مقاله سعی کردیم هر مطلبی را که باید درباره پنچری و پنچرگیری لاستیک ماشین باید بدانید، برای شما بیان کنیم. با خواندن این مقاله و انتخاب روش پنچر گیری مناسب می‌توانید مشکل لاستیک آسیب دیده خود را به طور موقت برطرف کنید و با اطمینان به مسیر خود ادامه دهید.

    منبع: allvehicleservices ، setyres

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • ابزارهای موردنیاز برای پنچر گیری لاستیک خودرو چه مواردی است؟

    برای گرفتن پنچری ماشین، شما نیاز به چند تا ابزار ضروری و یک کیت پنچرگیری تایر ماشین دارید. یک کیت پنچرگیری استاندارد باید شامل جک، آچار چرخ، انبردست، سوهان، کاتر و مواد پنچر گیری مانند نخ یا اسپری و همچنین پمپ باد برای باد کردن مجدد لاستیک باشد. داشتن لاستیک زاپاس نیز در این مواقع می‌تواند راه‌حل خوبی برای تعویض لاستیک پنچر شده باشد.

    • روش های مختلف پنچر گیری خودرو چه می‌باشد؟

    از انواع روش پنچر گیری خودرو، می‌توان به استفاده از نخ پنچر گیری، مایع و اسپری پنچر گیری اشاره کرد و شما می‌بایست با توجه به نوع نیاز خود، یکی از روش های گرفتن پنچری بالا را که کامل توضیح داده ایم را انتخاب کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    1 نظر در “آموزش کامل پنچرگیری خودرو + انواع پنچرگیری لاستیک

    1. محمد گفت:

      ممنون بابت مقاله کامل. و مفیدتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *