مقالات

عمر مفید لاستیک چقدر است؟ + زمان تعویض لاستیک خودرو

عمر مفید لاستیک خودرو
  • تایر خودرو از مهم‌ترین قسمت‌های هر وسیله نقلیه‌ای است و اطمینان از سالم بودن آن می‌تواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد. اما لاستیک‌ها نیز مانند هر وسیله دیگری از یک طول عمر مشخصی برخوردارند. درک طول عمر مفید لاستیک اتومبیل، نه تنها از لحاظ اقتصادی برای جایگزین کردن لاستیک جدید اهمیت دارد؛ بلکه این مسئله می‌تواند ایمنی و عملکرد خودروی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

    به همین دلیل، ما در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد طول عمر مفید لاستیک خودرو را برای شما توضیح دهیم. بر این اساس، از عوامل مؤثر بر عمر تایر و بهترین زمان تعویض لاستیک تا جدول کارکرد لاستیک و راهکارهای افزایش طول عمر تایر را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    عمر مفید لاستیک خارجی و ایرانی

    عمر مفید لاستیک خارجی و ایرانی

    عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟

    وقتی در مورد طول عمر لاستیک صحبت می‌کنیم، این بدان معنی نیست که تا چه مدت می‌توانید یک تایر را بدون استفاده از آن داخل گاراژ خود نگهداری کنید؛ بلکه این مسئله به دوره‌ای مربوط می‌شود که طی آن از تایرها به طور مؤثری استفاده می‌کنید و با اتومبیل خود در مسیرهای مختلف حرکت می‌کنید.

    معمولاً، طول عمر لاستیک ماشین بر حسب مسافت پیموده شده در رانندگی اندازه‌گیری می‌شود. بر این اساس، لاستیک‌ها به طور متوسط می‌توانند بین 64000 تا 96000 کیلومتر دوام بیاورند. این محدوده به عنوان یک دستورالعمل کلی عمل می‌کند.

    از طرف دیگر، تولیدکنندگان تایر و کارشناسان فنی خودرو، عمر مفید لاستیک خودرو را در حدود 6 تا 10 سال تخمین می‌زنند؛ اما همان‌طور که می‌دانید عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر روی طول عمر لاستیک اتومبیل تأثیر بگذارند؛ بنابراین، محاسبه طول عمر تایر را نمی‌توان محدود به شمارش روزهای تقویم کرد.

    به طور کلی، از عادات رانندگی شما و شرایط جاده گرفته تا نحوه تعمیر و نگهداری لاستیک که اغلب نادیده گرفته می‌شود و همچنین مقدار مسافت پیموده شده؛ این‌ها ازجمله عواملی هستند که می‌توانند بر روی عمر مفید لاستیک ماشین شما تأثیر بگذارند.

    بررسی عمر مفید لاستیک خودرو

    بررسی عمر مفید لاستیک خودرو

    عوامل مؤثر بر عمر لاستیک ماشین

    با توجه به این که تعیین دقیق طول عمر مفید لاستیک ایرانی یا خارجی به دلیل عواملی مختلفی که در آن نقش دارند، امکان‌پذیر نیست؛ ما در ادامه مطلب، عوامل مؤثر بر عمر مفید تایر خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

    1. کیفیت و نوع لاستیک

    بسته به نوع برند، طراحی، تکنولوژی و متریال مورد استفاده در تولید لاستیک، برخی از تایرها طول عمر بیشتری دارند. به عنوان مثال، در لاستیک‌هایی با عملکرد بالا، اغلب طول عمر فدای ویژگی‌هایی مانند چسبندگی بیشتر و هندلینگ بهتر می‌شود؛ در حالی که در لاستیک‌هایی با طول عمر بالاتر، تمرکز تولیدکنندگان بر روی دوام و پایداری لاستیک است.

    2. عادات رانندگی

    برخی از عادات رانندگی مانند شتاب یا ترمز گرفتن ناگهانی و رانندگی با سرعت بالا می‌توانند بر روی عمر مفید لاستیک خارجی یا ایرانی تأثیر بگذارند. این عادات مخرب در رانندگی می‌توانند باعث سایش سریع‌تر تایرهای اتومبیل شما شوند و طول عمر آن‌ها را کاهش دهند.

    3. آب‌وهوا و شرایط جاده

    شرایط جاده‌ای ناهموار مانند وجود چاله‌ها، سرعت‌گیر، سنگریزه‌ها و اشیای تیز موجود بر روی سطح زمین می‌تواند منجر به افزایش ساییدگی تایر و سایر آسیب‌های احتمالی شود. این امر در نهایت، طول عمر لاستیک‌های شما را کمتر می‌کند.

    از طرف دیگر، لاستیک‌هایی که در معرض شرایط آب و هوایی نامساعد مانند گرمای شدید یا سرمای یخبندان قرار می‌گیرند، زودتر فرسوده می‌شوند.

    4. نوع خودرو و موقعیت تایر

    عمر مفید لاستیک همچنین به نوع خودرویی که قرار است تایرها را بر روی آن نصب کنید، بستگی دارد. وزن اتومبیل، موقعیت لاستیک و تراز چرخ‌ها و حتی پیشرانه اتومبیل (جلو یا عقب) می‌توانند بر روی میزان ساییدگی یا سرعت فرسوده شدن لاستیک‌های خودروی شما تأثیر بگذارند.

    همچنین، طول عمر لاستیک ماشین های سنگین مانند، لاستیک لودر و یا لیفتراک نیز با ماشین های سبک و سواری نیز متفاوت است.

    5. تعمیر و نگهداری صحیح تایر

    در نهایت، نگهداری صحیح از لاستیک‌ها ازجمله عواملی است که باعث افزایش عمر لاستیک ماشین شما می‌شود. چک کردن منظم و تنظیم فشار باد تایر، توجه به عمق آج و به موقع برطرف کردن آسیب‌های تایر می‌تواند کیلومترها به عمر لاستیک خودروی شما اضافه کند.

    بهترین زمان تعویض لاستیک

    بهترین زمان تعویض لاستیک

    بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو

    همه لاستیک‌ها، یک تاریخ تولید مشخصی دارند که بر روی دیواره جانبی یا همان فاق تایر به صورت یک عدد چهاررقمی و معمولاً بعد از حروف “DOT” داخل یک بیضی حک شده است. این تاریخ به میلادی درج می‌شود و در آن دو رقم اول نشان‌دهنده هفته و دو رقم آخر نشان دهنده سال ساخت تایر است. برای مثال، اگر عبارت “DOT 1019” بر روی یک تایر درج شده باشد؛ به این معنا است که این تایر در هفته دهم از سال 2019 تولید شده است؛ اما دانستن این تاریخ چه فایده‌ای برای شما دارد؟

    همان‌طور که تا اینجای مطلب متوجه شدید، لاستیک‌ها طول عمر مشخصی دارند و تاریخ انقضای لاستیک از همان زمان تاریخ تولید تایر و نه از تاریخ خرید شما در نظر گرفته می‌شود. این یعنی اگر لاستیکی را خریداری کنید و از آن استفاده نکنید، باز هم با گذشت زمان فرسوده و خراب می‌شود؛ به خصوص اگر به درستی از آن نگهداری نکنید.

     

    علاوه بر این، مطابق نظر کارشناسان و تولیدکنندگان تایر بهتر است لاستیک‌های اتومبیل خود را بعد از شش سال از تاریخ ساخت بررسی کنید. سپس، اگر همچنان سالم بودند و نشانه‌هایی از ترک خوردگی، برآمدگی یا ساییدگی شدید در آن‌ها وجود نداشت، بعد از ده سال، بدون توجه به آج لاستیک، آن‌ها را تعویض کنید. اینجاست که توجه به تاریخ تولید لاستیک به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بهترین زمان تعویض لاستیک را محاسبه کنید.

    با این حال، با توجه به عوامل مؤثر بر عمر مفید لاستیک، ممکن است نیاز باشد تا تایرهای اتومبیل خود را بسته میزان سایش لاستیک و عمق آج، زودتر از حد انتظار تعویض کنید. با فرسوده شدن آج، چسبندگی لاستیک شما در جاده کاهش می‌یابد و کنترل شما بر روی وسیله نقلیه به خصوص در آب‌وهوای مرطوب یا برفی نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، توصیه می‌شود تایرهای خود را زمانی که به عمق آج 11 سانتی‌متر می‌رسند، تعویض کنید. برای تشخیص عمق آج می‌توانید از یک سکه یا عمق سنج آج استفاده کنید.

    یک عدد لاستیک با رینگ در کنار سنگ های زیاد

    عوامل مؤثر بر عمر مفید تایر خودرو

    عمر مفید لاستیک خارجی

    همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، لاستیک‌ها با توجه به برند تولیدکننده از کیفیت و دوام متفاوتی برخوردارند. ما در ادامه مطلب، طول عمر مفید لاستیک‌های برخی از برندهای معتبر را بررسی می‌کنیم:

    1. لاستیک نکسن

    نکسن از برندهای کره‌ای و پرطرفدار است که به دلیل تولید تایرهای با کیفیت برای کمپانی‌های برتر خودروسازی مانند هیوندای و کیا، شهرت خوبی دارد. لاستیک‌های این برند از دوام بالا و تا 112 هزار کیلومتر برخوردارند.

    افزایش عمر لاستیک ماشین

    افزایش عمر لاستیک ماشین

    2. عمر مفید لاستیک هانکوک

    هانکوک که به عنوان هفتمین کمپانی بزرگ تولیدکننده تایر و بهترین برند کره‌ای شناخته می‌شود؛ تاکنون توانسته است با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، انواع مختلفی از تایرهای سواری و باری را با عملکرد بالا به بازار عرضه کند. عمر مفید لاستیک‌های هانکوک، بین 6 تا 10 سال است.

    3. لاستیک کومهو

    کومهو یکی دیگر از برندهای کره‌ای و پرمصرف‌ترین تایر خارجی است که لاستیک‌های آن برای انواع خودروهای سواری، اسپرت، شاسی‌بلند، کامیون، جت و هواپیما ارائه می‌شود. لاستیک کومهو با توجه به قیمت مناسبی که در ایران دارد، ماندگاری و چسبندگی خیلی خوبی به خصوص در جاده‌های خیس و مرطوب ارائه می‌دهد.

     

    عمر مفید لاستیک ایرانی

    در این قسمت عمر مفید تایرهای ایرانی را برای شما آورده ایم.

    1. عمر مفید تایر یزد تایر

    یزد تایر از برندهای ایرانی معتبر است که لاستیک‌های با کیفیتی را برای انواع اتومبیل‌های سواری، وانت، دوچرخه و اسکوتر تولید می‌کند. عمر مفید لاستیک‌های این برند معمولاً 60 هزار کیلومتر یا سه سال است.

    2. لاستیک بارز

    بارز یکی دیگر از برندهای خوشنام ایرانی است که در زمینه تولید لاستیک‌های سواری، کشاورزی و صنعتی سابقه درخشانی دارد. لاستیک‌های این برند نیز طول عمری بین 4 تا 6 سال دارند.

    جدول کارکرد لاستیک

    در ادامه، جدول کارکرد مفید لاستیک‌های برخی از برندهای محبوب را به شما ارائه می‌کنیم.

    نام برند کشور سازنده سایز فابریک/ پهن کارکرد (کیلومتر)
    نکسن کره جنوبی 205.60.14 70000
    هانکوک کره جنوبی 195.60.14 80000
    کومهو کره جنوبی 185.65.14 80000
    یزد تایر ایران 185.65.14 60000
    بارز ایران 185.65.14 70000
    برجستون تایلند 185.65.14 80000
    مارشال کره جنوبی 185.65.14 80000
    کویر تایر ایران 185.65.14 60000
    دنا ایران 185.65.14 70000
    یوکوهاما ژاپن 205.60.14 90000
    تری‌انگل چین 185.65.14 60000
    رودستون کره جنوبی 195.65.14 80000

    چگونه عمر مفید لاستیک خودرو را افزایش دهیم؟

    در نهایت، برای افزایش طول عمر لاستیک ماشین خود بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید:

    • فشار باد لاستیک‌ها را حداقل ماهی یکبار تنظیم کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که چرخ‌ها به درستی تراز شده باشند و لاستیک‌ها با زاویه مناسب با جاده در تماس باشند.
    • لاستیک‌ها را به طور منظم در سرویس‌های دوره‌ای خودرو بالانس کنید.
    • لاستیک‌های جلو و عقب را بعد از هر 9000 تا 13000 کیلومتر رانندگی جابجا کنید.
    • با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و از شتاب گیری ناگهانی، دریفت کشیدن و ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.
    • به حداکثر ظرفیت بار خودرو توجه کنید و بار اضافی با خودرو حمل نکنید.
    • لاستیک‌ها را به طور مکرر برای علائم ترک خوردگی، ساییدگی یا آسیب‌های دیگر بازرسی کنید.

    جمع‌بندی

    عمر مفید لاستیک اتومبیل بسته به عوامل مختلفی مانند کیفیت تایر، عادات رانندگی، شرایط جاده، نحوه نگهداری و سایر عواملی که در این مقاله بررسی کردیم، متفاوت است. به همین دلیل است که برخی از تایرها زودتر فرسوده می‌شوند و برخی دیگر تا مدت‌های زیادی دوام می‌آورند. شما با خواندن این مقاله و نکات طلایی که برای افزایش طول عمر لاستیک‌های ماشین به شما ارائه کردیم، می‌توانید نهایت استفاده را از تایرهای اتومبیل خود ببرید.

    منبع: apollotyres ، jacosuperiorproducts

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • طول عمر مفید لاستیک ایرانی چقدر است؟

    عمر مفید تایرهای ایرانی معمولا بین 3 الی 6 سال می‌باشد. این عدد برای برندهای مختلف متفاوت است.

    • طول عمر مفید تایرهای خارجی چقدر است؟

    عمر مفید لاستیک های خارجی مانند برند نکسن، تا 122 هزارکیلومتر کارکرد دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۱ رای

    1 نظر در “عمر مفید لاستیک چقدر است؟ + زمان تعویض لاستیک خودرو

    1. محمد گفت:

      طول عمر لاستیک های نکسن چقدره؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *