مقالات

لاستیک تابستانی چیست؟ تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

3 حلقه لاستیک تابستانی روی آسفالت
  • لاستیک‌های خودرو را می‌توان به‌شیوه‌های مختلفی طبقه‌بندی ‌کرد. یکی از تقسیم‌بندی‌های رایج، براساس فصول است. لاستیک تابستانی و زمستانی در این دسته‌بندی قرار دارند و به ترتیب در فصل تابستان و زمستان استفاده می‌شوند. ما در اینجا به‌شکل دقیق‌تری انواع تابستانی لاستیک، ویژگی‌ها و مزایای آن را بررسی کرده و سپس تفاوت ساختار و عملکرد آن را با لاستیک‌های زمستانی برمی‌شماریم.

    لاستیک تابستانی چیست؟

    تایر تابستانی (Summer Tire) به‌طور خاص برای عملکرد مطلوب در شرایط آب‌و‌هوایی گرم، معمولاً بالای 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتی‌گراد) طراحی شده است. این لاستیک‌ها از مواد سخت‌تری ساخته شده‌اند که در دماهای بالاتر نرم می‌شوند و کشش، هندلینگ و ترمز را در جاده‌های خشک و خیس بهبود می‌بخشند.

    الگوهای آج، اغلب کم‌عمق هستند و شیارهای کمتری نسبت به تایرهای زمستانی یا چهار فصل دارند که امکان تماس بیشتر با سطح و بهبود پایداری را در هنگام رانندگی با سرعت بالا فراهم می‌کند.

    با این حال، لاستیک‌ تابستانی برای هوای سرد مناسب نیستند، زیرا وقتی دمای هوا کاهش می‌یابد، لاستیک سخت شده و چسبندگی خود را به‌سطح جاده از دست می‌دهد. این سختی و کاهش چسبندگی، ایمنی را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: لاستیک چهار فصل چیست؟ نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل

    مزایا تایر تابستانی

    چه نوع لاستیکی بخریم بهتره؟

    مزایای لاستیک تابستانه

    استفاده از لاستیک‌ تابستانی در فصول گرم با مزایای زیر همراه است:

    • عملکرد خوب:

    لاستیک‌ تابستانی به دلیل الگوهای بهینه آج و ترکیبات لاستیک که برای هوای گرم طراحی شده‌اند، قابلیت‌های هندلینگ، پاسخ‌گویی و پیچیدن را بهتر می‌کنند.

    • کشش عالی:

    این لاستیک‌ها چسبندگی فوق‌العاده‌ای را در جاده‌های خشک و خیس ایجاد کرده، شتاب و عملکرد ترمز را بهبود می‌بخشند. این مزایا برای رانندگی با سرعت بالا و هندلینگ اسپرت بسیار مهم است.

    • پایداری لاستیک:

    تایرهای تابستانی با شیارهای کمتر و طراحی آج کم‌عمق‌تر، تماس بهتری را با جاده حفظ می‌کنند، پایداری را افزایش داده و خطر آب‌پلانی‌شدن (hydroplaning) روی سطوح مرطوب را کاهش می‌دهند.

    • بهره‌وری سوخت:

    کاهش مقاومت غلتشی لاستیک‌ تابستانی می‌تواند منجر به مصرف سوخت کمتر شود، زیرا لاستیک‌ها به انرژی کمتری برای حرکت و حفظ سرعت نیاز دارند

    معایب لاستیک تابستانی

    با وجود مزیت‌های زیاد، تایرهای تابستانی معایب زیر را هم دارند.

    • استفاده فصلی محدود:

    لاستیک‌ تابستانی برای شرایط آب‌و‌هوایی سرد مناسب نیستند. ترکیبات لاستیک در دماهای پایین سفت شده و به‌طور قابل توجهی کشش را کاهش می‌دهد.

    • سایش آج:

    ترکیب نرم‌تری که در لاستیک‌ تابستانی استفاده می‌شود، می‌تواند سایش و خرابی لاستیک را سریع‌تر کند. آج‌های این لاستیک‌ها سریع‌تر فرسوده شده و عمق خود را از دست می‌دهند.

    • هزینه لاستیک:

    لاستیک‌ تابستانی با کارایی بالا می‌توانند گران‌تر از لاستیک‌های چهار فصل یا زمستانی تمام شوند، هم از نظر قیمت اولیه خرید و هم از نظر طول عمر بالقوه کمتر.

    • محدودیت‌های چرخش تایر:

    به دلیل الگوهای آج منحصر‌به‌فرد، اکثر لاستیک‌ تابستانی چرخش محدودی دارند. به‌عنوان مثال، لاستیک‌های جلو ممکن است قابلیت چرخش را داشته باشند، اما لاستیک‌های عقب و جلو نمی‌توانند با هم بچرخند. این امر منجر به سایش سریع‌تر آج می‌شود.

    • تطبیق‌پذیری:

    لاستیک‌ تابستانی در مقایسه با لاستیک‌های چهار فصل تطبیق‌پذیری کمتری دارند و رانندگان را ملزم می‌کنند در آب‌و‌هوای سردتر به لاستیک‌های زمستانی روی بیاورند. این عیب به دردسر و هزینه کلی نگهداری لاستیک می‌افزاید.

    • سروصدای زیاد:

    تایر تابستانی در جاده بیش از حد صدا می‌کنند و ممکن است افراد را خسته کنند.

    تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

    لاستیک های تابستانی چه تفاوت هایی با تایرهای زمستانی دارند؟

    تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

    ویژگی لاستیک تابستانی لاستیک زمستانی
    ترکیب لاستیک طراحی شده با ترکیب لاستیکی سخت‌تر برای مقاومت در برابر گرما و افزایش چسبندگی بر روی جاده‌های خشک و مرطوب استفاده از ترکیب لاستیکی نرم‌تر که در دماهای پایین انعطاف‌پذیرتر است و به بهبود چسبندگی بر روی برف و یخ کمک می‌کند.
    طرح آج آج‌های طراحی شده برای بهبود عملکرد در شرایط خشک و مرطوب، و کاهش سر و صدا در جاده آج‌های عمیق‌تر و پیچیده‌تر برای ایجاد اصطکاک بیشتر و بهبود کشش بر روی برف و یخ
    عملکرد در دماهای پایین کارایی کمتر در دماهای پایین و ممکن است سخت شود که منجر به کاهش چسبندگی شود عملکرد بهینه در دماهای پایین و می‌تواند در شرایط یخی و برفی به خوبی عمل کند.
    عملکرد در بارش برف عملکرد ضعیف در شرایط برفی و ممکن است در جاده‌های یخی لغزنده شود طراحی شده برای ارائه کشش خوب و کنترل بیشتر بر روی برف و یخ
    عملکرد در باران مناسب برای شرایط بارانی و مرطوب، اما ممکن است در شرایط برف و یخ عملکرد خوبی نداشته باشد بهینه شده برای شرایط برفی، ولی ممکن است در شرایط بارانی نسبت به لاستیک‌های تابستانی عملکرد کمتری داشته باشد.
    پوشش و علامت‌های روی لاستیک معمولاً شامل علامت‌های استاندارد و طراحی برای شرایط تابستانی است ممکن است دارای علامت‌های خاصی باشد که نشان‌دهنده توانایی لاستیک در شرایط زمستانی است، مانند علامت “برف” یا “کوه با برف”
    طول عمر معمولاً دارای طول عمر بیشتر در دماهای بالا و شرایط جاده‌های خشک طول عمر ممکن است کمتر به دلیل نرم‌تر بودن لاستیک و فرسایش بیشتر در شرایط خشک و گرم

    تا اینجای مقاله احتمالا تا حد زیادی به تفاوت دو نوع لاستیک پی برده‌اید، اما در اینجا، تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی را به‌شکل دسته‌بندی‌شده ارائه می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: لاستیک زمستانی چیست؟ همه چیز درباره لاستیک برفی

    1. ترکیب لاستیک

    لاستیک‌ تابستانی از ترکیب لاستیکی سخت‌تری استفاده می‌کنند که در دماهای گرم ثابت می‌ماند و چسبندگی بهینه را در جاده‌های خشک و مرطوب ارائه می‌دهند.

    درمقابل لاستیک‌های زمستانی از ترکیب لاستیکی نرم‌تری استفاده می‌کنند که در دماهای سرد انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند و چسبندگی و کشش بهتر بر روی برف و یخ را تضمین می‌کنند.

    2. الگوی آج

    لاستیک‌ تابستانی معمولاً در مقایسه با لاستیک‌های زمستانی دارای عمق آج کمتر و شیارهای کمتر (کانال‌های کوچک) هستند. این طراحی، تماس با سطح را به حداکثر رسانده و واکنش‌پذیری و توانایی پیچیدن در سطوح خشک و مرطوب را افزایش می‌دهد.

    در مقابل لاستیک‌های زمستانی که برای کشش بیشتر طراحی شده‌اند، دارای طرح‌های آج عمیق با لبه‌های بلند و مشخص هستند. این نوع آج، چسبندگی به برف و یخ را افزایش داده و همچنین تخلیه موثر آب را در جاده‌های مرطوب و پر از لجن‌ فراهم می‌کند.

    بیشتر بخوانید: گل لاستیک چیست؟ انواع بهترین آج لاستیک را بشناسید!

    3. کارایی لاستیک

    لاستیک‌ تابستانی در هوای خشک و مرطوب عالی هستند و هندلینگ، ترمز و شتاب عالی را ارائه می‌کنند. آن‌ها پایداری و پاسخ‌گویی زیادی را در سرعت‌های بالاتر دارند که آن‌ها را برای رانندگی اسپرت ایده‌آل می‌کند.

    در مقابل تایرهای زمستانی که برای شرایط سرد بهینه شده‌اند، کشش، ترمز و هندلینگ عالی را در دمای کمتر از 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتی‌گراد) ارائه می‌دهند. آن‌ها چسبندگی خود را بر روی جاده‌های پوشیده از برف و سطوح یخی حفظ می‌کنند.

    4. محدودیت‌ها

    به دلیل ترکیب لاستیکی سخت‌تر، تایرهای تابستانی در دمای کمتر از ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتی‌گراد) سفت می‌شوند و کشش خود را از دست می‌دهند. آن‌ها در برف، لجن و یخ عملکرد ضعیفی دارند. در مقابل، تایرهای زمستانی در هوای بسیار گرم بیش از حد نرم می‌شوند و به دلیل داشتن آج‌های برجسته سر و صدای زیادی می‌کنند.

    5. قیمت تایرها

    تایرهای تابستانی نسبت به انواع زمستانی قیمت اولیه بیشتری دارند. از طرف دیگر با توجه به نرم‌بودن بدنه و عمق کم عاج، زودتر از انواع زمستانی فرسوده می‌شوند. این ویژگی‌ها سبب افزایش قیمت کلی این نوع لاستیک می‌شود.

    سخن آخر

    انتخاب بین لاستیک‌ تابستانی و لاستیک‌های زمستانی بستگی به آب‌و‌هوا و شرایط رانندگی دارد. لاستیک‌ تابستانی برای افرادی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند و یا در تابستان‌های داغ زیر آفتاب رفت‌وآمد زیادی دارند، مناسب است. با این حال لازم است این تایرها با تغییر فصل و کاهش دما به زیر 7 درجه سانتی‌گراد به تایرهای چهار فصل و یا انواع زمستانی تغییر یابند. در غیر این صورت نمی‌توانند امنیت کافی را برای سرنشینان خودرو فراهم سازند.

    منبع: pirelli، customcompleteautomotive، continental-tires

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • لاستیک تابستانی چیست؟

    تایر تابستانی (Summer Tire) به‌طور خاص برای عملکرد مطلوب در شرایط آب‌و‌هوایی گرم، معمولاً بالای 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتی‌گراد) طراحی شده است.

    • لاستیک تابستانی با لاستیک زمستانی چه فرقی باهم دارند؟

    تایرهای تابستانی و زمستانی در مواردی از جمله ترکیب لاستیک، طرح آج، عملکرد در دماهای پایین، عملکرد در بارش برف، عملکرد در باران، پوشش و علامت‌های روی لاستیک و طول عمر می‌توانند با هم تفاوت داشته باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *