مقالات

لاستیک تیوبلس چیست؟ مزایا + نحوه پنچرگیری لاستیک تیوب لس

لاستیک تیوب لس Tubeless tire
  • لاستیک تیوبلس از بهترین نوع تایر موجود در بازار است که به دلیل طراحی خلاقانه و عملکرد عالی، تجربه رانندگی بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند. این لاستیک‌ها در مقایسه با لاستیک‌های معمولی و تیوب دار مزایای زیادی دارند. ازجمله این که ایمنی وسیله نقلیه شما را بهبود می‌بخشند. همچنین، مصرف سوخت و احتمال پنچر شدن لاستیک اتومبیل شما را به حداقل می‌رسانند.

    ما در ادامه این مقاله، قصد داریم اطلاعات کاملی را در مورد لاستیک تیوب لس، مزایا و معایب آن، نحوه پنچرگیری و تفاوت آن با لاستیک‌های معمولی به شما ارائه کنیم.

    مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

    لاستیک تیوب لس چیست؟

    به طور کلی، لاستیک تیوبلس (Tubeless Tire)، ظاهری شبیه به تایرهای اولیه دانلوپ دارد؛ با این تفاوت که برای محبوس کردن هوای فشرده نیاز به تیوب داخلی ندارد. در عوض، یک لایه نازک از جنس بوتیل در جدار داخلی آن است که از نشتی هوا به بیرون جلوگیری می‌کند. درواقع، تایر بدون تیوب، یک حلقه لاستیکی با فشار باد کم است که بر روی رینگ سوار می‌شود.

    با پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت تایرسازی، خط تولید لاستیک‌های تیوبلس راه‌اندازی شد و نمونه‌های تایر بدون تیوب به بازار عرضه شدند. این تایرها، تغییرات مثبتی را در تجربه رانندگی ما چه در جاده یا خارج از جاده به وجود آوردند.

    ویژگی که لاستیک تیوب لس را نسبت به لاستیک‌های تیوب دار متمایز می‌کند این است که تایرهای بدون تیوب کمتر در معرض پنچر شدن و ترکیدن قرار می‌گیرند. این یعنی نیاز شما به استفاده از لاستیک زاپاس کمتر از گذشته می‌شود. لاستیک تیوب لس همچنین چسبندگی بسیار خوبی با سطح زمین ایجاد می‌کنند که این امر، کنترل وسیله نقلیه را راحت‌تر می‌کند و از لغزش آن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که این تایرها، محبوبیت زیادی در میان اتومبیل‌رانان، موتورسواران و دوچرخه‌سواران و همچنین برای تایرهای سنگین مانند لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر و سایر لاستیک های صنعتی دارند.

    فرق لاستیک تیوبلس با معمولی

    نحوه پنچرگیری تیوبلس

    تا اینجای مطلب متوجه شدید که لاستیک تیوبلس چیست. این لاستیک‌ها به دلیل این که تیوب ندارند ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شود که چطور باید لاستیک تیوب لس را پنچرگیری کنید.

    در ادامه، روش‌های رایج پنچرگیری تیوبلس را بررسی می‌کنیم:

    1. مایع درزگیر

    مایع درزگیر (چسب تیوب لس) از راه‌حل‌های اولیه برای بستن سوراخ‌های کوچک روی تایر بدون تیوب است. در این روش، بدون این که حتی نیاز به بیرون آوردن لاستیک داشته باشید؛ با خارج کردن عامل پنچری و تزریق مایع درزگیر به داخل تایر از طریق والف لاستیک می‌توانید پنچری وسیله نقلیه خود را بگیرید.

    اما این روش برای زمانی که ناحیه پنچر شده بسیار بزرگ است، کاربردی ندارد و باید از روش‌های دیگری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.

    2. نخ پنچرگیری

    نخ پنچرگیری یکی دیگر از روش‌هایی است که از آن می‌توانید برای پنچری‌های تایر تیوبلس استفاده کنید. در این روش، باید بعد از خارج کردن شی خارجی از تایر، نخ پنچرگیری را با استفاده از ابزار کیت پنچر گیری، به درون سوراخ ایجاد شده، فرو کنید. سپس، مقداری از مایع درزگیر را به داخل سوراخ پمپاژ کنید. کمی منتظر بمانید تا نخ در محل پنچر شده، خشک شود. سپس، با یک کاتر یا چاقوی تیز، اضافه نخ را برش دهید تا با سطح لاستیک هم‌سطح شود.

    3. وصله پنچرگیری

    در این روش، ابتدا باید قسمتی را که می‌خواهید پچ شما به آن بچسبد، با استفاده از یک سمباده زبر تمیز کنید. سپس، مقداری از چسب مخصوص پنچرگیری را بر روی ناحیه آسیب دیده و جایی که می‌خواهید وصله کنید، قرار دهید. کمی منتظر باشید تا خاصیت چسبندگی چسب فعال شود. سپس، وصله را بر روی چسب و ناحیه سوراخ شده بچسبانید و محکم در جای خود فشار دهید.

    سعی کنید از دست زدن به چسب خودداری کنید؛ چرا که ممکن است آن را آلوده کنید و خاصیت چسبندگی چسب را از بین ببرید. بسته به نوع وصله و کیفیت چسبی که تهیه کرده‌اید؛ باید چند دقیقه‌ای را منتظر بمانید تا وصله به خوبی بر روی سطح تایر چسبیده شود و از نشتی هوا به بیرون تایر جلوگیری کند.

    برای آشنایی بیشتر با انواع روش‌های پنچرگیری، می‌توانید مقاله ” آموزش کامل پنچرگیری خودرو + انواع پنچرگیری لاستیک ” را مطالعه نمایید.

    اجزای لاستیک تیوبلس چیست

    اجزای تشکیل دهنده لاستیک تیوبلس

    تایرهای تیوب لس از چندین لایه مختلف تشکیل شده‌اند. به طور کلی، ساختمان اصلی لاستیک تیوبلس شامل بخش‌های زیر است:

    • آج (سطح آج، گوشه و لایه زیرین آج):

    لایه بیرونی یا آج که از لاستیک ساخته شده است و برای ایجاد چسبندگی مناسب بر روی زمین و دوام بیشتر لاستیک طراحی شده است.

    • تسمه‌های محافظ:

    برای استحکام و مقاومت تایر در برابر ضربه یا آسیب و همچنین بهبود عملکرد سایش و جابجایی لاستیک تعبیه شده است. این تسمه که از جنس فولاد است، بید را محکم بر روی چرخ قفل می‌کند.

    • شانه لاستیک:

    آج‌ها در بین شانه‌های تایر قرار می‌گیرند.

    • منجید یا لبه داخلی تایر:

    لایه میانی لاستیک تیوب لس که از مواد الیافی ساخته شده و برای پشتیبانی از آج طراحی شده است.

    • دیواره جانبی تایر:

    یک پوشش محافظ برای جلوگیری از ساییدگی یا ترک خوردگی تایر است.

    • آستر و پوشش داخلی لاستیک:

    برای حفظ فشار باد لاستیک تعبیه شده است.

    • بید یا طوقه تایر:

    قسمتی که تایر را بر روی رینگ محکم می‌کند.

    • چیفر:

    از لاستیک در مقابل آسیب‌های رینگ و چرخ در هنگام نصب یا برداشتن تایر محافظت می‌کند.

    • زهوار:

    در تماس با رینگ است و از نشتی هوا جلوگیری می‌کند.

    • نگه‌دارنده بید

    در ادامه مطلب، مزایا و معایب لاستیک تیوبلس را بررسی می‌کنیم.

    نحوه پنچرگیری تیوبلس

    مزایای لاستیک تیوبلس

    لاستیک تیوب لس، مزایای زیادی دارد که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

    • لاستیک‌های بدون تیوب کمتر در معرض خطر پنچری قرار می‌گیرند.
    • سبک‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند.
    • ایمنی و کیفیت رانندگی با این تایرها بسیار بیشتر است.
    • کنترل وسیله نقلیه با تایرهای بدون تیوب راحت‌تر است؛ زیرا لاستیک تیوب لس با فشار باد کمتر و ایجاد چسبندگی مناسب بر روی سطوح جاده‌ای، امکان رانندگی مطمئن‌تری را برای شما فراهم می‌کند.
    • مقاومت غلتشی تایر بدون تیوب به دلیل نوع طراحی آج‌ها، متریال مورد استفاده و کاهش وزن لاستیک پایین است. این مسئله به کاهش اتلاف انرژی و مصرف سوخت وسیله نقلیه شما کمک می‌کند.
    • استفاده از مایع درزگیر در این نوع تایر علاوه بر پر کردن نواحی پنچر شده لاستیک، مقاومت تایر را در برابر سوراخ شدن بیشتر می‌کند.

    به طور کلی، مزیت اصلی لاستیک تیوب لس این است که در صورت پنچری، تمام باد لاستیک بلافاصله از آن خارج نمی‌شود. این امر به راننده کمک می‌کند تا بتواند یک مسافت کوتاهی را تا رسیدن به محل پارک مناسب یا تعمیرگاه طی کند.

    علاوه بر این، تایرهای بدون تیوب می‌توانند با فشار باد کمتری نسبت به تایرهای معمولی به حرکت خود ادامه دهند. بدون این که احتمال خطر ترک خوردگی یا ترکیدگی لاستیک وجود داشته باشد. این مسئله به چسبندگی و کنترل عالی وسیله نقلیه شما کمک می‌کند.

    بررسی لاستیک تیوب لس

    معایب لاستیک تیوبلس

    از جمله معایب لاستیک تیوب لس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • نصب آن نسبت به لاستیک‌های تیوب دار سخت‌تر است.
    • گران‌تر از لاستیک‌های معمولی است.
    • اگر پنچری لاستیک تیوب لس، بیش از حد بزرگ باشد و با مایع درزگیر نیز برطرف نشود، تعمیر آن مشکل خواهد بود.
    • تایر بدون تیوب از نظر سایز و مدل لاستیک تنوع کمی دارد.
    • با تمام رینگ و چرخ‌ها سازگاری ندارد.
    • در صورت پنچری جدی، لاستیک‌های تیوبلس را نمی‌توان در محل تعمیر کرد و نیاز به تعویض دارند.

    تفاوت لاستیک تیوبلس با لاستیک معمولی

    این که لاستیک تیوب لس برای وسیله نقلیه شما بهتر است یا معمولی؛ کاملاً بستگی به نیازها و ترجیحات خاص شما دارد. به طور کلی، طول عمر لاستیک‌های تیوبلس بسته به نوع استفاده و کیفیت لاستیک‌ها مشابه لاستیک‌های معمولی است؛ اما فرق لاستیک تیوبلس با معمولی در این است که تایرهای بدون تیوب با داشتن مقاومت غلتشی کم، مصرف سوخت را کاهش و سرعت حرکت را افزایش می‌دهند.

    از طرف دیگر، لاستیک‌های بدون تیوب نسبت به لاستیک‌های معمولی به نگهداری کمتری نیاز دارند. زیرا نیاز به تعویض تیوب داخلی ندارند. با این حال، اگر بین انتخاب این دو لاستیک شک دارید؛ باید بدانید که نصب و تعمیر لاستیک تیوب لس معمولاً سخت‌تر است. تایرهای تیوب لس همچنین، گران‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند و در زمانی که با محدودیت بودجه مواجه هستید به راحتی تایرهای معمولی قابل تهیه نیستند.

    از طرف دیگر، معایب لاستیک‌های معمولی به شرح زیر است:

    • خطر پنچر شدگی با اشیا تیز در این نوع تایرها زیاد است.
    • تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند؛ زیرا تیوب‌ها باید به طور مرتب از نظر نشتی هوا و تنظیم بودن فشار باد تیوب بررسی شوند.
    • سنگین‌تر از لاستیک‌های تیوبلس است.
    • مقاومت غلتشی بالایی به دلیل اصطکاک بین تیوب و لاستیک دارد.
    • این نوع تایر برای جلوگیری از خراشیدگی یا ترک خوردگی باید با فشار باد بالا حرکت کند که این مسئله رانندگی را سخت‌تر می‌کند.

    جمع‌بندی

    لاستیک تیوب لس از فناوری پیشرفته‌تری نسبت به تایرهای معمولی برخوردار است و به عنوان یک راه‌حل ایمن برای رانندگان به حساب می‌آید. استفاده از این تایرها در مقایسه با نوع تیوب دار به دلیل مقاومت غلتشی کمی که دارند، مصرف سوخت وسیله نقلیه شما را کاهش می‌دهد.

    اگرچه، لاستیک‌های بدون تیوب ممکن است قیمت بالاتری نسبت به تایرهای معمولی داشته باشند؛ اما این تایرها به دلیل بهبود مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین دوام و استحکام بیشتر، انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری برای شما خواهند بود.

    منبع: kwik-fit ، bikeradar

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • لاستیک تیوبلس چیست؟

    لاستیک تیوب لس، یک حلقه لاستیکی با فشار باد کم است که بر روی رینگ سوار می‌شود.

    • مزایای لاستیک تیوب لس برای خریدار چیست؟

    به طور کلی، مزیت اصلی لاستیک تیوب لس این است که در صورت پنچری، تمام باد لاستیک بلافاصله از آن خارج نمی‌شود. این امر به راننده کمک می‌کند تا بتواند یک مسافت کوتاهی را تا رسیدن به محل پارک مناسب یا تعمیرگاه طی کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *