مقالات

انواع لاستیک خودرو + بررسی کاربردها و ویژگی‌های انواع تایر

انواع لاستیک
  • شناخت انواع لاستیک‌ ، نقش مهمی در ایمنی و عملکرد وسیله نقلیه شما دارند. چرا که تنها نقطه تماس خودروی شما با سطح زمین هستند و بر روی هندلینگ و مصرف سوخت اتومبیل شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین، شناخت انواع تایر ها و آشنایی با معایب و مزایای آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب یک لاستیک مناسب برای وسیله نقلیه‌تان کمک کند.

    با توجه به طیف گسترده‌ای از لاستیک‌ها که در بازار موجود است؛ ما در این مقاله قصد داریم انواع تایرها را بر اساس ساختار، کاربرد و همچنین انواع لاستیک ایرانی و خارجی را مورد بررسی قرار دهیم.

    انواع لاستیک خودرو

    آشنایی با انواع مختلف لاستیک خودرو

    انواع لاستیک براساس ساختار

    لاستیک‌ها در انواع مختلفی از مدل‌ها و اندازه‌ها تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها برای نوع خاصی از وسایل نقلیه یا شرایط جاده‌ای مناسب‌اند. ما در ادامه مطلب، قصد داریم انواع تایرها را بر اساس ساختار آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم:

    1. لاستیک بایاس

    لاستیک بایاس از لایه‌های لاستیکی متقاطع با تسمه‌های فایبرگلاس ساخته می‌شود و معمولاً برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا دیواره جانبی قوی، استحکام بالا و عملکرد مناسبی در شرایط مختلف دارد. این نوع از لاستیک‌ها، کارایی مناسبی بر روی سطوح استاندارد و تا حدودی ناهموار دارند. به همین دلیل است که لاستیک‌های بایاس گزینه بسیار خوبی برای کاربردهای ساختمانی، کشاورزی و صنعتی به حساب می‌آیند.

    از جمله تجهیزاتی که می‌توانیم تایرهای بایاس را بر روی آن‌ها سوار کنیم می‌توانیم به کامیون‌ها، اتومبیل‌های آفرود، لودرها، بیل بکهو و تریلرهای سبک اشاره کنیم. چرا که تایرهای بایاس، ظرفیت باربری بالایی دارند و در برابر سوراخ شدن مقاوم‌اند.

    2. لاستیک رادیال

    لاستیک رادیال از لایه‌های پلی‌استر با تسمه‌های فولادی ساخته می‌شود و برای کاربردهای خاصی که نیاز به سرعت و عملکرد بالا دارند، طراحی شده است. این لاستیک‌ها، چسبندگی و دوام عالی دارند و معمولاً در وسایل نقلیه مدرن، خودروهای شاسی بلند و کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع لاستیک‌ها سواری نرم‌تری را ارائه می‌دهند. گران‌تر از تایرهای بایاس هستند و برای مواقعی که هندلینگ بهتر و کاهش مصرف سوخت خودرو مد نظر است، بسیار مناسب‌اند.

    انواع لاستیک ایرانی و خارجی زمستانی

    انواع لاستیک ایرانی و خارجی زمستانی

    انواع تایر بر اساس کاربرد

    انواع لاستیک خودرو بر اساس کاربردشان به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند که هر کدام برای شرایط رانندگی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

    1. لاستیک چهارفصل

    لاستیک‌های چهارفصل به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در شرایط مختلف آب‌وهوایی و جاده‌ای به خوبی کار می‌کنند. جنس این لاستیک‌ها نسبت به تایرهای تابستانی سخت‌تر است و به همین دلیل دوام و استحکام بیشتری دارند. از طرف دیگر، الگوهای آج در تایرهای چهارفصل از یک طراحی خاصی برخوردارند که باعث می‌شود این نوع تایرها برای استفاده در سطوح خشک و مرطوب ایده‌آل باشند.

    به طور کلی، انواع لاستیک ماشین چهارفصل، انتخاب مناسبی برای رانندگانی است که می‌خواهند در تمام سال و در برف و باران رانندگی کنند. اما این لاستیک‌ها برای آب‌وهوای خیلی سرد مناسب نیستند و چسبندگی آن‌ها ممکن است به خوبی لاستیک‌هایی نباشد که برای این شرایط خاص طراحی شده‌اند.

    بیشتر بخوانید: لاستیک چهار فصل چیست؟ نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل

    2. لاستیک تابستانی

    لاستیک‌های تابستانی برای رانندگی با سرعت بالا و در شرایط آب و هوایی گرم طراحی شده‌اند. این تایرها از متریال لاستیکی نرم‌تر ساخته شده‌اند و چسبندگی کافی برای کنترل خودروی شما را در شرایط خشک و مرطوب فراهم می‌کنند. این نوع از تایرها، عملکرد بالا و قدرت تحمل خوبی در دماهای بالای 7 درجه سانتی‌گراد دارند. آج تایرهای تابستانی به گونه‌ای طراحی شده است که خودروی شما را در مسیرهای خیس و آبی دچار لغزش نمی‌کند و با چسبندگی مناسب در این سطوح از وقوع هیدروپلنینگ جلوگیری می‌کند.

    با این حال، لاستیک تابستانی برای استفاده در شرایط یخبندان مناسب نیستند؛ به دلیل این که این لاستیک‌ها چسبندگی و انعطاف‌پذیری مناسبی در دماهای بسیار پایین ندارند.

    3. لاستیک زمستانی

    همان‌طور که از نام این لاستیک‌ها مشخص است؛ تایرهای زمستانی برای استفاده در شرایط آب و هوایی بسیار سرد مانند برف، یخبندان و گل‌ولای طراحی شده‌اند. این تایرها از نوع خاصی از لاستیک ساخته شده‌اند و در دماهای بسیار پایین، چسبندگی و انعطاف‌پذیری مناسبی در جاده‌های خیس یا لغزنده دارند.

    به طور کلی، انواع لاستیک زمستانی با آج‌های عمیق‌تر و الگوهای آج مختلف در بازار موجودند و استفاده از آن‌ها برای رانندگانی که در مناطق آب و هوایی سرد زندگی می‌کنند، بسیار عالی است.

    با این حال، این تایرها برای استفاده در هوای گرم مناسب نیستند؛ به دلیل این که چسبندگی مناسبی در جاده‌های خشک ندارند و در این شرایط، لاستیک سریع‌تر فرسوده می‌شود.

    رادیال از انواع لاستیک ماشین

    رادیال از انواع لاستیک ماشین

    انواع لاستیک سنگین

    انواع لاستیک سنگین برای ماشین‌آلات صنعتی، راهسازی و کشاورزی را می‌توانیم بسته به نوع تجهیزات سنگین به صورت زیر در نظر بگیریم:

    1. لاستیک لیفتراک

    لاستیک لیفتراک از انواع تایرهای صنعتی سنگین است که برای کاربردهای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقاومت بالایی در برابر فشارهای زیاد و ساییدگی دارد. این نوع لاستیک‌ها از رزین‌های پلی‌اورتان یا لاستیک ساخته می‌شوند و ظرفیت باربری بالا و چسبندگی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

    لاستیک لیفتراک با توجه به فضای کار و نوع و حجم بار به سه دسته تایر لیفتراک بادی، توپر و پلی‌اورتان تقسیم می‌شود.

    • لاستیک‌های بادی یا پنوماتیک با فشار باد هوا پر شده‌اند و به دلیل دوام بالا و عمق آج زیادی که دارند بر روی سطوح ناهموار بسیار خوب عمل می‌کنند.
    • لاستیک‌های توپر برخلاف تایرهای بادی، بدون تیوب هستند و به همین دلیل، احتمال پنچر شدگی آن‌ها بسیار پایین است. این لاستیک‌ها در دو مدل استاندارد و حلقه‌ای تولید می‌شوند و بیشتر بر روی سطوح صاف مانند انبار یا آسفالت عملکرد خوبی دارند.
    • لاستیک‌های پلی‌اورتان لیفتراک از وزن سبک، مقاومت غلتشی کم و چسبندگی عالی برخوردارند و برای فضاهای کارگاهی و لیفتراک‌های الکتریکی مناسب‌اند. از طرف دیگر، این نوع لاستیک‌ها، انعطاف‌پذیری کمی دارند و احتمال ساییدگی و ترک خوردگی در آن‌ها بیشتر است.

    2. لاستیک لودر

    تایرهای لودر برای حمل بارهای سنگین بر روی سطوح مختلف و زمین‌های ناهموار طراحی شده‌اند. ازجمله کاربردهای لاستیک لودر می‌توانیم به استفاده از آن‌ها در تجهیزات راهسازی، معدن و ساخت‌وساز اشاره کنیم. این لاستیک‌ها بسیار قوی و بزرگ هستند و در صورت استفاده و نگهداری صحیح می‌توانند سال‌ها بدون ساییدگی و ترک خوردگی دوام بیاورند.

    3. لاستیک دامپتراک

    تایر دامپتراک از لاستیک‌های معدنی و خارج جاده‌ای است که برای ماشین‌آلات صنعتی، عمرانی و معدنی و همچنین جابجایی بارهای سنگین بر روی سطوح ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاستیک دامپتراک در سه نوع بایاس، رادیال و توپر تولید می‌شوند و مقاومت خوبی در برابر ساییدگی دارند.

    4. لاستیک بابکت

    لاستیک بابکت یکی دیگر از لاستیک‌های صنعتی است که داخل آن را با مواد جامد پر می‌کنند. این نوع لاستیک به دلیل ساختار محکم و مقاومی که دارد؛ برای ادوات سنگین و نیمه سنگین مانند دامپتراک و مینی لودرها و همچنین برای جابجایی بارهای سنگین در شرایط سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لاستیک‌ها نیز در سه نوع تایر بار متعارف، تایر کم بار و پر بار در بازار موجودند.

    5. لاستیک تراکتور

    لاستیک تراکتور از انواع تایرهای سنگین کشاورزی است که به دلیل طراحی خاص آج‌های آن، برای کار بر روی زمین‌های ناهموار کشاورزی، سطوح شیب‌دار و گلی بسیار ایده‌آل است. طراحی این لاستیک‌ها به گونه‌ای است که فشار وزن تراکتور را بر روی سطح زمین کاهش می‌دهند و به محصولات کشاورزی آسیبی وارد نمی‌کنند.

    لودر از انواع برند لاستیک

    تایر ماشین سنگین لودر

    انواع لاستیک ایرانی

    لاستیک‌های ایرانی ازجمله لاستیک‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که در مقایسه با تایرهای هم رده خود از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردارند. این لاستیک‌ها با وجود این که تولید داخل هستند؛ اما از استانداردهای کیفی و دوام بالایی برخوردارند و برای انواع خودروهای سواری، ادوات سنگین کشاورزی و صنعتی و نیمه سنگین تولید می‌شوند. انواع برند لاستیک ایرانی که از بهترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم و لازم به دکر است که این تایرها از ایمنی و تناسب بسیار خوبی با شرایط جوی ایران دارند.

    • لاستیک بارز
    • کویر تایر
    • یزد تایر
    • لاستیک دنا
    • لاستیک گلدستون
    • تایر پیروزی
    • ایران تایر

    برای آشنایی بیشتر با تمامی برندهای لاستیک ایرانی، می‌توانید مقاله ” بهترین لاستیک ایرانی کدام است؟ ” را بخوایند.

     

    انواع لاستیک خارجی

    انواع لاستیک خارجی از بین برندهای معتبری مانند گودیر، کانتیننتال، پیرلی، دانلوپ، یوکوهاما، هانکوک، کوپر، فایرستون، میشلین و برجستون با تقاضای بالا و رشد فروش بسیار خوبی مواجه هستند. این لاستیک‌ها به دلیل تطبیق‌پذیری با انواع خودروهای سواری، وانت، خودروهای باری، ادوات صنعتی و کشاورزی بسیار محبوب‌اند. به طور کلی، لاستیک‌های خارجی که در تولید آن‌ها از فناوری روز و متریال با کیفیت استفاده می‌شود، سواری نرم و راحتی را برای رانندگان فراهم می‌کنند.

    همچنین عملکرد و طول عمر بالایی دارند؛ بنابراین، اگر به دنبال لاستیک‌هایی هستید که سال‌ها دوام بیاورند و ایمنی و هندلینگ عالی داشته باشند، تایرهای خارجی می‌توانند نیاز شما را برآورده کنند. از انواع بهترین لاستیک خارجی می توانیم به برندهای زیر اشاره کنیم:

    • تایر نکسن کره جنوبی
    • لاستیک هانگا کره جنوبی
    • لاستیک تیرون کره جنوبی
    • تایر ادونس چین
    • لاستیگ لینگ لانگ چین
    • تایر میشلن فرانسه
    • لاستیک بریجستون ژاپن
    • لاستیک کونتیننتال آلمان
    • و ….

    شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره لاستیک های خارجی، می‌توانید مقاله ” بهترین برندهای لاستیک خارجی ” را مطالعه کنید.

    انواع لاستیک کره‌ای

    کشور کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تایر در سراسر جهان شناخته شده است. به طور کلی، لاستیک‌های کره‌ای برای خودروهای سواری شهری، کامیون، اتوبوس، ماشین‌آلات سنگین صنعتی، راهسازی و کشاورزی همچون جرثقیل، لیفتراک، لودر و دامپتراک تولید می‌شوند. این لاستیک‌ها با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شوند که طول عمر خوبی دارند و بسیار پرفروش‌اند.

    ازجمله برندهای برتر تایر کره‌ای می‌توانیم به برندهای زیر اشاره کنیم:

    • لاستیک کومهو
    • تایر هانکوک
    • لاستیک نکسن
    • تایر مارشال
    • لاستیک رودستون
    انواع لاستیک خارجی

    انواع لاستیک خارجی

    جمع‌بندی

    آشنایی با انواع تایرها و مزایا و معایبی که دارند، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تایر را با توجه نیاز خود و نوع اتومبیلتان تهیه کنید. ما در این مقاله سعی کردیم دسته‌بندی تایرها را بر اساس ساختار، کاربرد و انواع لاستیک خارجی و ایرانی را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. به یاد داشته باشید که انتخاب یک لاستیک خوب، اولین قدم برای داشتن یک رانندگی ایمن و مطمئن است.

    منبع: treadworld ، almailemgroup ، hooperstireoutlet

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • انواع برندهای لاستیک ایرانی کدام است؟

    از انواع تایرهای ایرانی می‌توان به یزد تایر، کویر تایر، لاستیک بارز، دنا، ایران تایر و لاستیک گلدستون اشاره کرد.

    • انواع لاستیک بر اساس ساختار چه نوعی هستند؟

    لاستیک های بایاس و تایرهای رادیال

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *