مقالات

لاستیک ایرانی یا خارجی، کدام بهتر است؟ مقایسه مزایا و معایب

لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی
  • امروزه، لاستیک ایرانی یا خارجی از برندهای مختلف به وفور در بازار ایران پیدا می‌شود. هر دو تایر ایرانی و خارجی از کیفیت خوبی برخوردارند و در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، رشد وسیعی داشته‌اند. به طوری که تولیدکنندگان داخلی و خارجی هر دو در پی راه‌حل‌های زیست محیطی، تمرکز خود را بر روی تولید لاستیک‌ های سبز (Green Tyre) گذاشته‌اند؛ تا لاستیک‌های تولید شده علاوه بر این که برای طبیعت ضرر کمتری داشته باشند، در فرآیند تولید لاستیک‌ها نیز انرژی کمتری مصرف شود.

    با این حال، این سؤال پر تکرار همیشه برای خریداران وجود دارد که بهترین لاستیک ایرانی یا خارجی کدام است؟ در راستای این مسئله، ما در ادامه مقاله، قصد داریم مقایسه‌ای از تایرهای ایرانی و خارجی، مزایا و معایب آن‌ها را به شما ارائه کنیم. تا بتوانید انتخاب مناسبی از بین این دو لاستیک داشته باشید.

    بهترین لاستیک ایرانی یا خارجی

    معیارهای انتخاب لاستیک ایرانی و خارجی

    عمر لاستیک ایرانی و خارجی

    اگرچه، لاستیک های ایرانی یا خارجی از دیدگاه کارشناسان فنی خودرو، تفاوت زیادی از نظر سطح کیفی ندارند. همچنین تاریخ انقضای هر دو لاستیک ایرانی یا خارجی یکسان و تا 3 سال بعد از تولید تایر است؛ اما تایرهای خارجی، اغلب به دلیل این که در ساخت آن‌ها از متریال با کیفیت و پیشرفته‌تری استفاده می‌شود، طول عمر بالاتری دارند. این امر باعث می‌شود تا لاستیک‌ های خارجی گاهاً بین 6 تا 10 سال عمر مفید داشته باشند و به خوبی عمل کنند. این در حالی است که طول عمر مفید لاستیک‌های ایرانی از برندهای معتبر معمولاً بین 4 تا 6 سال است.

    از طرف دیگر، مسائل حمل‌ونقل لاستیک‌های وارداتی را نباید نادیده بگیرید؛ چرا که ممکن است لاستیک‌های خارجی در حین بارگیری و نقل‌وانتقال آن‌ها به داخل کشور، آسیب ببینند. یا از تاریخ تولید آن‌ها زمان زیادی گذشته باشد؛ بنابراین، در این موارد، بررسی لاستیک خارجی از نظر ظاهری و چک کردن تاریخ تولید آن اهمیت پیدا می‌کند.

    فرق تایر ایرانی و خارجی

    تفاوت تایر ایرانی و خارجی

    تفاوت لاستیک ایرانی و خارجی

    با وجود این که لاستیک ایرانی یا خارجی هر دو برندهای معروف و معتبری دارند و سهم زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما فرق تایر ایرانی و خارجی در این است که لاستیک‌های خارجی در بازار جهانی بیشتر شناخته شده‌اند و فروش بالایی دارند. این میزان از تقاضا باعث شده است تا روزبه‌روز بر روی کیفیت تایرهای خارجی و تست‌های ارزیابی لاستیک‌ها افزوده شود.

    به طور کلی، اگر بخواهیم درباره تفاوت لاستیک ایرانی و خارجی بگوییم؛ می‌توانیم به تایرهای خارجی به دلیل کیفیت و عملکرد بهتری که در شرایط مختلف آب‌وهوایی و جاده‌ای دارند اشاره کنیم. لاستیک‌های خارجی با طراحی آج منحصربه‌فرد و مقاومت غلتشی پایینی که دارند، چسبندگی و هندلینگ بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند؛ اما قیمت بالایی دارند.

    علاوه بر این، تولیدکنندگان لاستیک خارجی به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای بهبود دانش و فناوری مورد استفاده در تولید تایرهای خود هستند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش تحقیق و توسعه، بهبود کیفیت، عملکرد و ایمنی محصولات خود می‌کنند. تا بتوانند پیشرفت چشمگیری در نوآوری‌های تکنولوژی و بهبود کیفیت لاستیک‌های تولیدی خود به دست بیاورند و مشتریان خود را راضی نگه دارند.

    در مقابل، لاستیک‌های ایرانی نیز که تولید داخل هستند و هزینه کمتری برای ساخت آن‌ها صرف شده است؛ با کیفیت بسیار خوب و قیمت مناسب‌تری به مصرف کنندگان عرضه می‌شوند.

    لاستیک ایرانی یا خارجی

    آَشنایی با مزایا و معایب لاستیک های ایرانی

    مزایای لاستیک ایرانی

    برای این که در انتخاب لاستیک ایرانی کمتر دچار سردرگمی شوید، ما در ادامه، به بررسی مزایا و معایب لاستیک های ایرانی می‌پردازیم.

    از آنجایی که تولیدکنندگان داخلی معتبر مانند گروه صنعتی بارز، کویر تایر، یاسا تایر و یزد تایر از دانش کمپانی‌های برتر تایرسازی در جهان استفاده می‌کنند و با شرکت‌های خارجی مشارکت دارند؛ این فرصت بسیار خوبی را در اختیار کارخانجات تایرسازی ایرانی قرار داده است تا بتوانند حضور قوی‌تری در صنعت تایر داشته باشند. به طوری که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به جایگاه مهمی در بازارهای داخلی رسیده‌اند و توانسته‌اند مورد استقبال تعداد زیادی از خریداران قرار بگیرند.

    به طور کلی، مزیت لاستیک‌های ایرانی را می‌توانیم در کیفیت قابل قبول آن‌ها و قیمت مناسبی که دارند خلاصه کنیم. تایرهای ایرانی در مقایسه با لاستیک‌های ارزان قیمت خارجی و چینی بی‌کیفیت، مقرون‌به‌صرفه‌ترند. همچنین، تاریخ تولید به‌روزتری دارند که این عامل باعث می‌شود، سن لاستیک‌های ایرانی کمتر از مدل‌های وارداتی باشد و مرغوبیت بیشتری داشته باشند.

    شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره لاستیک های ایرانی، مقاله ” بهترین لاستیک ایرانی کدام برند است ؟ ” را مطالعه کنید.

    معایب لاستیک ایرانی

    بررسی معایب تایرها، ازجمله راهکارهایی است که انتخاب شما را بین لاستیک ایرانی راحت‌تر می‌کند. درواقع، یکی از تفاوت‌های مهم لاستیک ایرانی یا خارجی را که از معایب لاستیک ایرانی به حساب می‌آید؛ می‌توانیم در انجام تست‌های ارزیابی بیان کنیم. اغلب تولیدکنندگان داخلی از برندهای مختلف بعد از ساخت لاستیک، به دلیل نداشتن تجهیزات و دستگاه‌های تست تایر و ایکس ری بر روی انجام تست‌های تخصصی تمرکز نمی‌کنند.

    این مسئله باعث می‌شود تا عملکردهای کلی تایر از شاخص وزنی و سرعت گرفته تا میزان چسبندگی و هندلینگ آن مورد آزمایش و بررسی قرار نگیرند. در نتیجه، مشکلات تایر آن طور که باید در مرحله تولید لاستیک شناسایی نمی‌شوند. همچنین، به دلیل این که تولیدکنندگان داخلی از قالب‌های تایر آماده و وارداتی برای ساخت لاستیک‌ها استفاده می‌کنند؛ چندان بر روی مسئله تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به دنبال طراحی‌های منحصربه‌فرد برای تولیدات داخلی نیستند.

    از طرف دیگر، لاستیک ایرانی یا خارجی از نظر تنوع نیز با یکدیگر تفاوت دارند. تایرهای ایرانی تنها برای خودروهای تولید داخل، رینگ‌های 13 و 16 اینچی و برخی از کامیون‌ها و اتوبوس‌ها ساخته می‌شوند؛ بنابراین، در صورتی که قصد خرید تایر برای اتومبیل وارداتی خود را دارید، انتخاب یک لاستیک ایرانی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد.

    لاستیک ایرانی بهتر است یا لاستیک خارجی

    لاستیک ایرانی بهتر است یا لاستیک خارجی

    مزایای لاستیک خارجی

    لاستیک ایرانی یا خارجی از نظر کیفیت تولید در سطح مشابهی قرار دارند؛ اما به دلیل این که کارخانجات تایرسازی در خارج از کشور، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات تایرسازی و دستگاه‌های اتوماتیک هستند؛ تایرهای خارجی از عملکرد بالاتری در ارائه چسبندگی مناسب و ترمزگیری برخوردارند.

    به طور کلی، از مزیت‌های لاستیک خارجی که نشان دهنده تفاوت در کیفیت لاستیک ایرانی یا خارجی است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • طراحی استاندارد:

    برندهای برتر تولیدکننده لاستیک خارجی مانند نکسن، دانلوپ، یوکوهاما، کومهو، گودیر و برجستون برای ساخت تایرهای خود از استانداردهای کیفی مختلفی پیروی می‌کنند. این باعث می‌شود تا لاستیک‌های تولید شده خارجی، ایمنی و کارایی بسیار خوبی را ارائه دهند و قابل اعتماد باشند.

    • تست‌های ارزیابی:

    تولیدکنندگان خارجی برای بررسی عملکرد و ایمنی تایرهای تولید شده خود، تست‌های ارزیابی و شبیه‌سازی‌های بسیاری در شرایط جوی و سطوح جاده‌ای متفاوت انجام می‌دهند. تا مطمئن شوند تایرهای تولید شده به اندازه کافی کارایی دارند و محافظ جان سرنشینان‌اند.

    • تحقیق و توسعه:

    تولیدکنندگان خارجی برای پیشبرد اهداف و بالا بردن دانش فنی خود، به طور مداوم بر روی کشف متریال و فناوری‌های جدید تولید لاستیک، تحقیق و توسعه انجام می‌دهند.

    • خط تولید رباتیک:

    برندهای برتر تایر خارجی، خط تولید پیشرفته و مبتنی بر رباتیک دارند. این سیستم هوشمند کمک می‌کند تا لاستیک‌های معیوب که دچار مشکلات فنی شده‌اند، از فرآیند تولید حذف شوند.

    • طول عمر بالا:

    همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، لاستیک‌های خارجی در مقایسه با ایرانی از طول عمر بالاتری برخوردارند. تایرهای خارجی اغلب تا تاریخ انقضای خود، کیفیت و عملکرد خوبی دارند. در حالی که لاستیک‌های ایرانی بعد از عمر مفیدشان بی‌کیفیت و خشک می‌شوند.

    • تنوع سایز:

    لاستیک‌های خارجی برای انواع خودروها از سواری، شاسی بلند، وانت و آفرود گرفته تا کامیون، اتوبوس و ماشین‌آلات سنگین صنعتی و راهسازی و حتی دوچرخه تولید می‌شوند و تنوع بالایی دارند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لاستیک های خارجی، لطفا مقاله ” بهترین برند لاستیک خارجی ” رو مطالعه کنید.

    معایب لاستیک خارجی

    لاستیک‌های خارجی به دلیل کیفیت متریال مورد استفاده و بهره‌گیری از دانش روز در تولید آن‌ها از قیمت بالایی برخوردارند. تجهیزات و خط تولید پیشرفته تولیدکنندگان خارجی و همچنین تحقیق و توسعه مستمر آن‌ها برای بهبود کیفیت و عملکرد تایرهای خارجی نیز از عوامل دیگری هستند که بر روی قیمت بالای این تایرها تأثیرگذارند.

    با این حال، همه لاستیک‌های خارجی از یک کیفیت و عملکرد مشابهی برخوردار نیستند. در بین لاستیک‌های خارجی، برخی از برندهای چینی و هندی موجود در بازار که از برندهای متفرقه و ناشناخته‌ای هستند؛ کیفیت پایینی دارند و ارزان‌قیمت‌اند. این تایرها به سرعت دچار ترک خوردگی و ساییدگی می‌شوند و طول عمر به شدت پایینی دارند.

    بنابراین، بهتر است در زمان خرید لاستیک خارجی به برند آن نیز توجه داشته باشید. اگر برندهای گران قیمت خارجی مد نظرتان نیست، حتماً از لاستیک‌ ایرانی استفاده کنید.

    از نظر طول عمر، لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی

    از نظر طول عمر، لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی

    بالاخره لاستیک ایرانی یا خارجی؟

    انتخاب تایر خوب، یکی از معضلاتی است که بسیاری از خریداران با آن مواجه هستند؛ به دلیل این که تنوع لاستیک ایرانی یا خارجی در بازار زیاد است و این مسئله، تصمیم‌گیری شما را درباره انتخاب یک لاستیک مناسب سخت می‌کند.

    از آنجایی که بازار تایر به شدت رقابتی است و لاستیک‌های خارجی از نظر کیفیت و عملکرد در سطح بالاتری هستند و محبوبیت زیادی دارند؛ اما تایرهای ایرانی نیز به دلیل این که ساخت داخل هستند و با کیفیت و قیمت مناسبی عرضه می‌شوند؛ سهم فروش بالایی در بازار داخلی دارند.

    به طور کلی، انتخاب از بین بهترین لاستیک ایرانی یا خارجی به ترجیحات و بودجه شما بستگی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره تفاوت این دو لاستیک را برای شما بیان کنیم. مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم. بنابراین، تصمیم‌گیری در مورد این که کدام لاستیک ایرانی یا خارجی برای وسیله نقلیه شما بهتر است، با خود شماست.

    تدارک صنعت پویان

    سوالات متداول

    • لاستیک ایرانی بخریم یا چینی؟

    باری پاسخ به این سوال شما باید چند فاکتور مهم رو درنظر بگیرید. هزینه و هدف شما از خرید تایر. با توجه به این دو فاکتور، شما می‌توانید بهترین لاستیک ایرانی یا خارجی را برای خودرو خود انتخاب کنید.

    • تفاوت لاستیک ایرانی با خارجی در چیست؟

    به طور کلی، اگر بخواهیم بگوییم لاستیک ایرانی بهتر است یا لاستیک خارجی؛ می‌توانیم به تایرهای خارجی به دلیل کیفیت و عملکرد بهتری که در شرایط مختلف آب‌وهوایی و جاده‌ای دارند اشاره کنیم. لاستیک‌های خارجی با طراحی آج منحصربه‌فرد و مقاومت غلتشی پایینی که دارند، چسبندگی و هندلینگ بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند؛ اما قیمت بالایی دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *